Maa-ainesten ottamiseen liittyvää Notto-tietojärjestelmää on uudistettu

Maa-aineslain (555/1981) mukaan maa-ainesten ottamisen ja sen vaikutusten seurannan järjestämiseksi ylläpidetään tietojärjestelmää, joka sisältää tarpeelliset tiedot maa-aineslain mukaisista luvista ja ilmoituksista sekä ottamisalueiden tilan seurannasta. Tämän Notto-tietojärjestelmän ylläpidosta huolehtivat ELY-keskukset sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus). Järjestelmä sisältää keskeiset tiedot maa-aineslain mukaisista ottamisluvista ja niihin liittyvistä otetun aineksen määrä- ja laatutiedoista. Järjestelmä mahdollistaa uusiutumattomien kiviainesvarojen käytön seurannan.

Ympäristöministeriö on lähettänyt 14.11.2017 kuntiin kirjeen, jonka tarkoituksena on selventää maa-aineslain mukaisiin ottamislupiin ja niihin liittyvien ottotietojen toimittamisen ja tallentamisen vastuita sekä Notto-järjestelmän käyttöä tietojen ilmoittamisessa. Kirjeestä löytyy linkki sähköiseen lomakkeeseen, jolla viranomaisen tulisi toimittaa keskeiset lupapäätöstiedot Notto-järjestelmään.

Kuntaliitto on ollut mukana Notto-järjestelmän kehittämishankkeen ohjausryhmässä ja kirjeen laadinnassa. Notto-järjestelmän uudistuksen myötä kunnat pääsevät nyt tarkastelemaan ja korjaamaan valvottavan kuntansa maa-aineslupia järjestelmässä. Järjestelmän käyttö vaatii käyttäjätunnuksen, joka haetaan lomakkeella. Kuntaliiton nettisivujen maa-ainesosiosta löytyvät sekä Notto-tietojärjestelmää koskeva ympäristöministeriön kirje, että lomake, jolla haetaan käyttäjätunnus järjestelmään.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!