Nyt etsitään Suomen älykkäintä kylää!

Älykkäin kylä -kilpailussa innostetaan kyliä katsomaan tulevaisuuteen ja kehittämään palveluja. Suomen älykkäin kylä –kilpailussa etsitään kyliä, jotka eniten kehittävät palvelujaan esimerkiksi terveydenhuollon, koulutuksen, energian, liikkuvuuden, vähittäismyynnin, harrastustoiminnan ja kulttuurin aloilla. Kilpailuun osallistuvalla kylällä tulisi olla toimivat laajakaistayhteydet, tai niihin ollaan juuri panostamassa, ja vankka into kehittää palveluja älykkäällä tavalla kuten digitaalisuutta hyödyntäen.

Älykkäin kylä -kilpailun järjestää maaseutuverkosto yhteistyössä Kuntaliiton, rakennerahastojen (ESR, EAKR), liikenne- ja viestintäministeriön, Maaseutupolitiikan neuvoston ja Suomen kylätoiminta ry:n kanssa. Kylien tulee ilmoittautua mukaan huhtikuun 2018 loppuun mennessä ja voittajakylä valitaan vuoden 2019 lopussa.
Älykkäisiin kyliin halutaan panostaa koko Euroopan unionin alueella. Älykkäimmällä kylällä ja muillakin haasteeseen tarttuneilla on siis hyvä mahdollisuus saada paitsi Suomessa myös muualla Euroopassa näkyvyyttä, josta voivat hyötyä alueen yrittäjät ja laajemminkin alueen toimijat. Osallistujat saavat myös sparrausta matkansa varrella. Kilpailun voittaja saa palkinnoksi muun muassa laadukkaan innovaatioleirin, jossa huippuammattilaisten johdolla autetaan kylää edelleen eteenpäin uudistumisen tiellä.