Kuntaliiton luontoaiheinen kampanja avattu

Perusta luonnonmuistomerkki 100-vuotiaan Suomen kunniaksi

Kuntaliitto kannustaa Suomen kuntia perustamaan luonnonsuojelulain mukaisen luonnonmuistomerkin 100-vuotiaan Suomen kunniaksi.Suomi100

Luonto on lähellä jokaista suomalaista, ja me osaamme myös arvostaa sitä. Luonnonmuistomerkit ovat merkittävä osa Suomen historiaa ja ovat paikkakunnillaan tärkeitä maamerkkejä edelleen.

Luonnonmuistomerkkejä on perustettu valtaosin 1960–90-luvuilla. Viime vuosikymmeninä tämä tapa kunnioittaa luontoa on ollut unohtumassa. Nyt Suomi 100 -juhlavuonna on hyvä tilaisuus valita kunnasta sopiva kohde ja perustaa se luonnonmuistomerkiksi 100-vuotiaan Suomen kunniaksi.

Muistomerkillä kunta saa näkyvyyttä ja kohteen niin matkailun edistämiseen, tapahtumien vetonaulaksi kuin myös opetuskohteeksi. Kohde voi olla uusi kuntalaisten kokoontumispaikka, muisto ja kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle ja kalleimmalle aarteellemme Suomen Luonnolle.

Kuntaliiton Luonnonmuistomerkki 100-vuotiaan Suomen kunniaksi -kampanja on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Minna Mättö
+358 9 771 2037, +358 50 308 1487
Vastuualueet
  • alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
  • rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
  • luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!