Saavutettavuusdirektiivistä suomennettu informaatiovideoita verkkoon

""

Saavutettavuusdirektiivi, joka koskee verkkosivujen ja mobiilisovellusten digitaalista saavutettavuutta on toimeenpanovaiheessa. Direktiivin soveltamisala koskee myös kuntia ja tästä syystä kuntien on tärkeää alkaa valmistautua direktiivin vaatimuksiin. Direktiivi on astunut voimaan joulukuussa 2016 ja sen soveltaminen alkaa syyskuussa 2018.

Microsoft ja ruotsalainen saavutettavuusalan yritys Funka ovat laatineet 13 videon sarjan, jossa käydään läpi saavutettavuusdirektiivin keskeistä standardia EN 301 549 selkeästi.

Englanniksi puhutut videot ovat nyt käänetty ja tekstitetty suomeksi ja ne voi katsoa Youtubesta. Videot ovat selkeitä ja direktiivin sisältöä on selitetty niissä kansantajuisesti. Suosittelemme niiden katsomista erityisesti jos kunnassa ollaan hankkimassa ohjelmistoja, palveluita tai järjestelmiä, joita saavutettavuusdirektiivi koskee.

Uusi saavutettavuusopas

Kuntaliitto on laatinut yhteistyössä Avaava Oy:n ja Allikko Oy:n kanssa saavutettavuusoppaan, jonka ensimmäinen osa on ilmestynyt syyskuussa 2017. Toinen, teknisempi osa ilmestyy vuodenvaihteessa 2017-2018. Koska kansallista direktiivin toimeenpanoa vasta tehdään ja asiat muuttuvat nopeasti, tarkoitus on että opasta päivitetään koko ajan.

Oppaasta myös toivotaan palautetta palelusähköpostiin: tietoyhteiskunta@kuntaliitto.fi, otsikkoon maininta ”palautetta saavutettavuusoppaasta.” Valitettavasti ruotsinkielistä versiota ei tässä vaiheessa ole tehty. Ruotsinnos voidaan tehdä myöhemmin, kun oppaan sisältö on vakiintunut.

Kuntaliitossa saavutettavuusdirektiivin toimeenpanossa on mukana erityisasiantuntija Mattias Lindroth.

Tagit
Mattias Lindroth

Etunimi
Mattias