Sairaanhoitopiirit perustavat sote-tietojärjestelmäkehitykseen UNA Osakeyhtiön

Sairaanhoitopiirit päättivät 15.12.2017 perustaa UNA Osakeyhtiön tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämistä varten.

Sairaanhoitopiirit ja suurimmat kaupungit ovat tehneet UNA-hankkeessa lähes kolme vuotta tiivistä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien hankintaan tähtäävää yhteistyötä. Tämän hankkeen tuloksena toteutetaan tulevien maakuntien ja sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajien ja järjestäjien toimintaa varten välttämättömien UNA-ydinratkaisujen hankinta ja toteutus juuri käynnistetyllä hankinnalla. UNA-yhteistyössä tullaan nykyisten sairaanhoitopiirien ja tulevien maakuntien toimesta toteuttamaan edelleen sote-ammattilaisten ja asiakkaiden tarvitsemien tietojärjestelmien kehitystä yhteistyössä järjestelmätoimittajien kanssa.

Sairaanhoitopiirien edustajat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä ministeriöiden ja SoteDigi Osakeyhtiön hallituksen kanssa parhaan yhteistyömallin ja mahdollisimman nopean ja hallitun UNA-kehitystyön jatkon turvaamiseksi. Marraskuun aikana käydyissä neuvotteluissa sovittiin yhteisistä etenemisaskelista ja neuvotteluiden linjausten mukaisesti sairaanhoitopiirit ovat nyt päättäneet yhtiön perustamisesta. Tarkoituksena on käynnistää nopeasti täsmentävät neuvottelut UNA Osakeyhtiön omistuspohjan kehittämisestä.  Neuvotteluissa sovitaan nyt hankittavien järjestelmien hallinnasta ja kehityksestä sekä tulevaisuuden kehityksen työnjaosta UNA ja SoteDigi Osakeyhtiöiden kesken varmistaen parhaan osaamisen hyödyntäminen ja työn hyvä koordinointi yhtenäisen arkkitehtuurin pohjalta.

Lisätietoja:

UNA-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Juha Kinnunen, 014 269 1670