Sote-johtajat puivat uudistusta

Kuntien sosiaali- ja terveysjohdon neuvottelupäivät järjestettiin Kuntatalossa 14.–15.2.2017.

Päiville osallistui noin 300 kuntien sosiaali- ja terveystoimen johtajaa eri puolilta Suomea. Päivien aikana käsiteltiin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta sekä maakuntauudistusta. Päivillä on erinomainen tilaisuus verkostoitua ja vaihtaa näkemyksiä ministeriöiden ja kuntaedustajien kesken. Järjestelyistä vastasivat Kuntaliitto ja sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä THL:n ja Huoltaja-säätiön kanssa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen avasi sosiaali- ja terveysjohdon neuvottelupäivät. Jari Koskinen nosti esille maakunta- ja sote-uudistuksen aikataululliset haasteet. Kuntaliitto tarjoaa kunnille ja maakunnille muutostukea.

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula korosti hyvän valmistelun merkitystä onnistuneen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Alivaltiosihteeri Tuomas Pöystikannusti kuntia ottamaan valinnanvapauslain lausunnoissa kantaa erityisesti kolmeen asiakokonaisuuteen: integraation toteutumiseen, rahoitukseen sekä valinnanvapausuudistuksen toimeenpanoon. Pöysti korosti esityksessään järjestämiseen vaadittavaa kyvykkyyttä.

Maakuntauudistuksen muutosjohtaja Pauli Harju ja Pirkanmaan muutosjohtaja Kari Hakari käsittelivät esityksissään maakunnan ja kunnan yhdyspintojen muodostamaa yhteistä kokonaisuutta. Pauli Harju totesi, että kunnat ja maakunnat ovat itsehallintoon perustuvia monialatoimijoita, joiden yhteistyökyky ratkaisee uudistuksen onnistumisen. Kari Hakari esitteli Tampereen Allianssimallia, jossa kaikki kunnan, maakunnan, yksityiset ja järjestötoimijat toimivat yhteisen tavoitteen suuntaan. Hakari kysyi, olisiko tässä malli tulevaisuuden sote- ja maakuntauudistukseen.

Ylijohtaja Outi Antilan esitys valinnanvapaudesta kirvoitti vilkkaan keskustelun ja paljon kysymyksiä valinnanvapaudesta. Erityisesti maakunnan liikelaitoksen omien palvelujen ja asiakassetelin käyttämisen mahdollisuudet ja niiden rajoitukset koettiin epäselviksi.

Lääkintöneuvos Timo Keistinen ja neuvotteleva virkamies Satu Karppanenkertoivat päivystysuudistuksen vaikutuksista perustasolla.

Tietoiskuissa esiteltiin digitalisaatiota, tietojohtamista, kehittyviä sote-palveluja ja asiakkaan osallisuutta kehittämiseen.

Sosiaali- ja terveysjohdon neuvottelupäivien esitykset​

Tuula Kock

Tuula
Kock