Kilpailu sai innostuneen vastaanoton

Suomen liikkuvin kunta –finalistit julki lauantaina

Suomen liikkuvin kunta -logo

Ensimmäistä kertaa järjestetty Suomen liikkuvin kunta -kilpailu sai erinomaisen vastaanoton, sillä 100 kuntaa tavoitteli titteliä. Suomessa on 311 kuntaa, joten kilpailuun lähti mukaan lähes joka kolmas kunta.

– Kilpailuun osallistuneiden kuntien määrä oli meille iloinen yllätys, sanoo Kuntaliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Esa Nieminen tyytyväisenä.

Kilpailun finaaliin selvisi kolme parasta kuntaa. Kunnat julkistetaan lauantaina 2.12.2017 Ylen TV2:n suorassa Urheiluviikonloppu-lähetyksessä alkaen kello 14.15.

Kisan voittaja eli Suomen liikkuvin kunta julkistetaan osana Urheilugaalaa 18.1.2018 Hartwall Arenalla Helsingissä.

Kuntaliiton, Urheilugaalan, THL:n ja Olympiakomitean yhteistyössä järjestämässä kilpailussa haettiin kuntia, jota edistävät innovatiivisella tavalla kuntalaistensa liikkumista.

– Kuntien hakemukset välittävät erittäin hyvän kuvan siitä, miten kunnissa liikunta-asioita hoidetaan. Liikuntapalvelut toimivat kunnissa veturina terveyden edistämisen hyväksi tehtävässä työssä, Nieminen toteaa.

Mikäli meneillään oleva maakunta- ja sote-uudistus toteutuu esitetyssä muodossa, on kunnilla jatkossa yhä keskeisempi rooli asukkaidensa hyvinvoinnin edistämisessä. Kuntien tuottamat liikuntapalvelut ja muu hyvinvoinnin eteen tehtäv työ nousee siis entistä tärkeämpään rooliin.

– Suomen liikkuvin kunta -kisassa painotimme myös sitä, miten hyvin kunnissa tehdään yhteistyötä niin kunnan sisällä kuin eri sidosryhmien kanssa liikunnan lisäämiseksi. Kävi ilmi, että liikunnan ympärillä tapahtuva yhteistyö on monessa kunnassa jo arkipäivää ja yhteistyökumppaneita on löydetty esimerkiksi järjestöistä, oppilaitoksista ja tutkimuksen saralta, kuvailee Esa Nieminen.

Kuntaliitto aikoo jatkossa nostaa esiin kilpailun kautta löytyneitä hyviä esimerkkejä siitä, miten kunnissa voidaan saada yhä useampi asukas liikunnan pariin. Esimerkit ovat vapaasti hyödynnettävissä kuntakentällä.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.