Ammatillisen osaamisen kehittäminen keskiössä niin Euroopassa kuin Suomessa

EU-komissio järjesti Wienissä ja opetus- ja kulttuuriministeriö Lappeenrannassa marraskuussa merkittävät ammatillisen koulutuksen tapahtumat.

European Vocational Skills Week Wien

Marraskuun viikolla 45 järjestettiin Euroopan unionin European Vocational Skills Week eli Ammatillisen koulutuksen viikko. Sen aikana eri puolilla Eurooppaa oli yli 1 500 ammatillisen koulutuksen tapahtumaa 47 eri maassa. Viikon päätapahtuma oli Euroopan komission työllisyyden, sosiaaliasioiden ja osallisuuden pääosaston järjestämä kolmipäiväinen seminaari, joka järjestettiin puheenjohtajamaa Itävallan pääkaupungissa Wienissä.

Ammatillisen koulutuksen merkitys korostui eri puheenvuoroissa. Osaavaa työvoimaa tarvitaan, mutta työelämän murroksessa täsmällistä tietoa tulevista ammateista ei ole olemassa. Toisaalta tarvitaan ammatillisen osaamisen huippuna toisaalta myös heikot tiedot ja taidot omaavat tulee kouluttaa työelämän tarpeita vastaavasti.

Seminaarin puheenvuoroissa todettiin, että oppisopimuskoulutus on kriisissä joissain Euroopan maissa. Oppisopimuskoulutuksessa työnantajat valitsevat oppisopimuskoulutukseen pääsevät nuoret. Tämä on johtaa siihen, että osa nuorista jää vaille koulutuspaikkaa (oppisopimustyöpaikkaa). Oppisopimuskoulutuksella on myös haastavaa kouluttaa nuoria tulevaisuuden ammatteihin, koska niitä vastaavia työpaikkoja ei ole vielä olemassakaan.

Tätä taustaa vasten suomalainen uusi ammatillisen koulutuksen järjestelmä, jossa oppilaitoksen oppimisympäristöissä ja työpaikoilla tapahtuvaa oppimista voidaan joustavasti yhdistää yksilön ja työelämän tarpeita vastaavasti, antaa parhaat mahdollisuudet vastata tulevaisuuden työelämän tarpeisiin.

Ammatillisen koulutuksen seminaari Lappeenrannassa

Marraskuun viikolla 47 järjestettiin Lappeenrannassa valtakunnallinen ammatillisen koulutuksen seminaari, joka kokosi yhteen satoja ammatillisen koulutuksen edustajia.

Lappeenrannan seminaarissa esiin nousi osaavan työvoiman saatavuus. Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpano puhutti myös väkijoukkoa. Yleisesti ammatillisen koulutuksen uudistusta pidetään hyvänä, mutta parannettavaa toiminta- ja rahoituslainsäädännössä vielä on. Byrokratian koetaan lisääntyneen, vaikka yhtenä pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmatavoitteena on ollut turhan sääntelyn purkaminen ja hallinnollisen taakan keventäminen. Uutta rahoitusjärjestelmää pidetään myös aivan liian ennakoimattomana. Lisäksi tällä ja edellisellä hallituskaudella ammatilliseen koulutukseen kohdistuneet rahoitusleikkaukset ovat heikentäneet koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiä.  Toivottavaa olisi, että esiin tulleet epäkohdat korjattaisiin mahdollisimman pikaisesti, jotta ammatillinen koulutus vastaisi entistä paremmin niin yksilöiden kuin työelämäkin ammatillisen osaamisen kehittämisen tarpeisiin.

Ammatillisen koulutuksen laatupalkinnot kuntaperusteisille koulutuksen järjestäjille

Lappeenrannan seminaarin yhteydessä Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen jakoi tämän vuoden laatupalkinnot. Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun teemana oli tänä vuonna opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi. Kuntataustaiset ammatillisen koulutuksen järjestäjät menestyivät erinomaisesti.

Laatupalkinnot myönnettiin Mikkelin ja Pieksämäen kaupunkien omistamalle Etelä-Savon koulutus Oy:lle sekä Seinäjoen koulutuskuntayhtymälle, joka jäseninä on 17 Seinäjoen alueen kuntaa; Alajärvi, Alavus, Ilmajoki, Isokyrö, Karijoki, Kauhajoki, Kauhava, Kristiinankaupunki, Kuortane, Kurikka, Lapua, Multia, Seinäjoki, Soini, Teuva, Virrat ja Ähtäri.

Lisäksi kunniamaininnan sai Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, jonka jäsenkuntia ovat Akaa, Kangasala, Lempäälä, Pälkäne, Urjala ja Valkeakoski.

Palkitut ammatillisen koulutuksen järjestäjät ovat tehneet pitkäjänteistä työtä opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi.

Palkintoperustelut löytyvät opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla olevasta tiedotteesta.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit