Ennakkoarvioinnin kuntaesimerkeistä uusia oivalluksia EVA-treffeillä 28.9.2018

Syksyn ensimmäisille EVA-treffeille kokoonnuttiin 28.9.2018 Kuntatalolle. EVA-treffit avasi Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen, joka korosti evauksen olevan tässä ajassa erityisesti tarvittavaa raja-aidat ylittävää ilmiöpohjaista työskentelyä. Ennakkoarviointiprosessi antaa myös mahdollisuuden käsitellä rakentavasti ristiriitaisia tavoitteita ja näkökulmia.

Ylitarkastaja Irja Hemmilä toi puheenvuorossaan Valviran terveiset ja kertoi evasta osana Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallista valvontaohjelmaa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on yksi Valviran valvontakohde vuonna 2018. Valvontamuotoina ovat infokirjeet ja koulutus.

Kouvolasta saatiin kuulla kaksi EVA-esimerkkiä, joista ensimmäinen koski evausta kouluverkosta ja toinen hyvinvointipisteen sijaintia.

Palvelupäällikkö Kim Strömmer piti vaikuttavan puheenvuoron kouluverkon evaustyöstä, joka konkretian kautta ilmensi evauksen eri vaiheita. Vs. palvelupäällikkö Tarja Alamattilan esitys hyvinvointipisteen sijainnista ja roolista toi esiin eva-prosessin etuja, kuten toiminnan tavoitteiden selkeyttäminen, mutta myös kehittämisideoita jatkoa varten, jotta esimerkiksi sähköisestä eva-työkalusta saadaan entistä paremmin käyttäjien tarpeita palveleva.

Iltapäivän työpajaosuuksien sisältö oli suunniteltu ilmoittautuneiden evauskokemusten mukaisiksi ryhmiksi. Ryhmäjaolla pyrittiin takaamaan se, että jokaisessa ryhmässä käsiteltäisiin osallistujien kokemustason mukaisia esimerkkejä ja kysymyksiä evaukseen liittyen. Lisäksi omana ryhmänään tarjolla oli sähköisen työkalun käyttö evauksessa.

EVA-treffit ovat osa sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa Ennakkoarviointikäytäntöjen uudistaminen ja tuki -projektia, jossa mukana ovat Kuntaliitto yhteistyössä FCG Konsultoinnin kanssa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Seuraavat EVA-treffit jalkautuvat Pirkanmaalle Tampereelle ja ajankohtana on maanantai 26.11.2018. Tilaisuus on aiemman tapaan avoin kaikille kunnille. Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Seuratkaa tiedotustamme tilaisuuden pian julkaistavasta alustavasta ohjelmasta!

Tutustu EVA-treffien esityksiin ja materiaaliin

projektikoordinaattori

Kännykkä
Vastuualueet