Jätevesiviikko 16.-22.4.2018

Haja-asutusalueiden jätevesiratkaisuissa nyt loppukirin aika

infografiikka jätevesien käsittelystä

Kuvan lähde: Ympäristöministeriö

Kuntaliitto on mukana kampanjoimassa puhtaiden lähivesien puolesta tänään alkavalla jätevesiviikolla. Toimiva jätevesihuolto on kuntalaisten ja kuntien yhteinen tehtävä.

Huolehtimalla omista jätevesistämme pidämme pinta- ja pohjavedet puhtaina eli vaikutamme esimerkiksi uimavesiimme ja juomaveteemme.

Kaksi kesää aikaa hoitaa jätevesiasiat kuntoon

Puutteellisesti toimivat kiinteistökohtaiset jätevesijärjestelmät tulee uusia 31.10.2019 mennessä pohjavesialueella ja sadan metrin säteellä lähimmästä vesistöstä. Muualla jätevesijärjestelmät tulee saattaa kuntoon viimeistään samalla, kun kiinteistössä tehdään isompi remontti.

Ajantasaisimman tiedon oman kiinteistösi kohdalla saat aina omasta kunnastasi. Kannattaa tarkistaa esimerkiksi se, ollaanko kunnallista viemäriverkostoa ulottamassa kiinteistöllesi lähiaikoina.

Jätevesiviikolla 16.- 22. huhtikuuta kiinteistönomistajia kannustetaan tarkistamaan, koskeeko jätevesijärjestelmän kunnostaminen heitä ja millä aikataululla.

Jätevesiviikkoa koordinoi ympäristöministeriö. Mukana ovat myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Haja-asutuksen vesihuollon suunnittelijat ry, Kuntaliitto, Koneyrittäjien liitto ry, Käymäläseura Huussi ry, maa- ja metsätalousministeriö, Muoviteollisuus ry, Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry, Suomen Omakotiliitto ry, Suomen ympäristökeskus ja Valonia. Jätevesiviikon aikana järjestetään erilaisia tapahtumia. Lisätietoa jätevesiviikosta ympäristöhallinnon verkkosivuilta.

Lue lisää vastuista, aikatauluista ja lainsäädännöstä.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!