Julkisen sektorin laadunkehittäjät koolla keväisessä Bulgariassa

Bulgarian Sofiaan kokoontui 12.4. laaja joukko julkisen sektorin edustajia eri maista ja hallinnon tasoilta yhteiseurooppalaisen Common Assesment Framework (CAF) -laadunarviointimallin käyttäjäorganisaatioiden tapaamiseen. Suomesta mukana oli kuntien, Kuntaliiton ja valtion toimijoiden yhteinen delegaatio.

Konferenssissa kuultiin runsaasti eri maiden esimerkkejä siitä, miten niin johtamista, prosesseja, kumppanuuksia kuin asiakastuloksia on parannettu ja laatua kehitetty CAF-viitekehystä käyttäen menestyksekkäästi ympäri Eurooppaa. Suomesta esimerkkeinä oli mm. Kuopion kaupungin ulkoinen palautteenantoprosessi ja Museoviraston asiakastoiminnan kehittäminen.

CAF on EU-jäsenmaiden yhteistyössä kehittämä julkisen sektorin organisaatioiden yhteinen maksuton laadunarviointimalli, jota käytetään laajasti toiminnan kehittämisen työkaluna Suomen kaupungeissa ja kunnissa sekä muualla julkisella sektorilla. Esimerkiksi Kuopio on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa CAF-viitekehyksen avulla. Mallin etuna on mm. kokonaisvaltaisuus: sen avulla organisaation toiminnasta voidaan muodostaa kokonaiskuva ja saada selville toiminnan vahvuuden ja kehittämiskohteet. Kuntaliitto ja Valtiokonttori ylläpitävät Suomessa CAF-kehittäjien verkostoa.

Tilaisuuden aineistoihin voi tutustua täällä: https://drive.google.com/open?id=1VQ65-M7e_DwykEmplVSHf6yUmqoTHNbu

Tunnethan jo CAF-mallin? Perustietoa löydät täältä:http://www.valtiokonttori.fi/fi-FI/Virastoille_ja_laitoksille/Henkilostohallintoa_ja_johtamista_tukevat_palvelut/CAFlaatutyo

Lisätietoja:

Kuntaliitto: erityisasiantuntija Maria Salenius, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Valtiokonttori: kehittämispäällikkö Aila Särmälä, etunimi.sukunimi@valtiokonttori.fi