Kasvupalvelulainsäädäntö eduskuntaan

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annettiin 5.4.2018 eduskunnalle.

Maakunnille siirretään kasvupalvelujen järjestämiseksi ELY-keskusten ja TE-toimistojen tällä hetkellä käytössä olevat resurssit. Määrärahaa siirtyy noin 700 miljoonaa euroa osaksi maakuntien yleiskatteellista valtionosuutta. Kasvupalvelurahoituksen osuutta ei ole erikseen määritelty, vaan maakunta päättää määrärahan kohdentamisesta. Lisäksi erillisrahoituksena nykyisellä rakennerahastokaudella kohdennetaan noin 400 miljoonaa euroa vuosittain ohjelmien toteuttamiseen. Vuonna 2021 alkavan seuraavan rakennerahasto-ohjelmakauden määrärahat eivät ole vielä tiedossa. Erillisratkaisuna toteutetaan PK-seudun kasvupalvelukuntayhtymä, jolle ohjataan vuosittain 113 miljoonaa euroa.

Kuntien maksuosuuteen työmarkkinatuesta ei tässä yhteydessä ole otettukantaa, vaan se käsitellään erikseen kesän jälkeen.

Kuntaliitto on ollut uudistuksesta kuultavana eduskunnan talousvaliokunnassa 13.4.2018 ja varatoimitusjohtaja Timo Reina jätti asiaan liittyen oheisen muistion.

Aiheesta lisää muualla verkossa:

Erja Lindberg

Etunimi