Tietoyhteiskunta

Kiinnostaako datan avaaminen - datan avaajan mestarikurssi 2019

Kuntaliitto on mukana jo kolmatta kertaa suunnittelemassa datan avaajan mestarikurssin sisältöä. Tällä kertaa mukana yhteistyössä ovat myös valtiovarainministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Kurssin toteuttaa käytännössä Open Knowledge Finland ry ja mukana on myös Teknologiateollisuus ry. Kurssi toteutetaan maksullisena verkkokoulutuksena keväällä 2019 ja se on tarkoitettu kunnille, kuntayhtymille, valtion virastoille ja laitoksille sekä kaikille datan avaamisesta kiinnostuneille organisaatioille.

Kuntaliitto näkee, että kurssi tarjoaa hyödyllistä käytännön tukea datan avaamiseen, avaamisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen, konkreettisia esimerkkejä datan avaamisesta sekä ajankohtaista tietoa muun muassa datan avaamiseen vaikuttavista  laeista ja säännöksistä. Parhaimman hyödyn kurssista saa, jos organisaatiosta osallistuu useampi kurssille esim. IT- ja tietoasiantuntijoita, viestintäasiantuntijoita, juristeja ja substanssiasiantuntijoita. Liikkeelle lähdetään datan avaamisen alkeista.

Kurssista on keväällä 2019 maksuton online-info.

Lue lisää verkkokurssista (Avoimen datan koulutuskeskus)