Kommentit pyydetään 25.9.2018 mennessä Kuntaliittoon

Kiinteistöverouudistus etenee - ensimmäisen vaiheen HE-luonnos lähti lausuntokierrokselle

Kiinteistöverotus

Valtiovarainministeriö julkaisi 17.8.2018 kiinteistöveron kokonaisuudistuksen ensimmäisen vaiheen lakiluonnokset ja lähetti ne lausuntokierrokselle.

Kyseessä on pitkään valmistellun laajan kokonaisuudistuksen 1. vaihe, jossa uudistetaan ensin kiinteistöjen arvostamismenetelmä. Tämä nostaisi kauttaaltaan kiinteistöjen verotusarvoja. Ensi vuoden syksyllä on tarkoitus antaa toinen esitys, joka alentaisi kiinteistöveroprosentteja. Samalla olisi perusteltua asettaa maapohjalle erillinen veroprosentti. Tämä esitys jäisi seuraavan hallituksen annettavaksi.

Uusia arvostamisperusteita sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2020 toimitettavassa kiinteistöverotuksessa.

Kiinteistöverouudistus lyhyesti:

• Kiinteistöverotusta on tarkoitus uudistaa niin, että verotusarvot vastaisivat paremmin alueen hintatasoa ja rakentamiskustannuksia. Tällä hetkellä rakennusten ja maapohjien verotusarvot ovat jääneet yleisesti jälkeen kustannus- ja hintakehityksestä. Uudistuksen tavoitteena on luoda selkeä, ymmärrettävä ja yksinkertainen arvostamisjärjestelmä rakennuksille ja maapohjalle.
  • Rakennusten verotusarvo perustuisi rakennustyypin keskimääräisiin uudisrakentamiskustannuksiin alueittain. Niistä otettaisiin kuitenkin huomioon vain 70 prosenttia (varovaisuusperiaate). Lisäksi otettaisiin huomioon rakennuksen koko ja ikä.
  • Maapohjan verotusarvo perustuisi maapohjan markkinahintaan ja käyttötarkoitukseen. Maanmittauslaitos muodostaisi hinta-aluekartan, jonka mukaisista hinnoista verotusarvo olisi 70 prosenttia. Hinta-alueet ja niille vuosittain määriteltävät aluehinnat perustuisivat toteutuneisiin kiinteistöjen kauppahintatietoihin, osin myös asuntojen kauppahintatietoihin.
  • Uudistuksen tavoitteena ei ole nostaa tai laskea kiinteistöveroa, mutta verorasitus jakautuisi osin uudella tavalla eri kiinteistöjen kesken.

Kunnat lausumaan ja päivittämään kiinteistötietojaan

Kunnat voivat halutessaan lausua 17.8.2018 annetuista lakiesityksistä toimittamalla lausunnon valtiovarainministeriölle 28.9.2018 mennessä. Tarkemman ohjeet löytyvät lausuntopyynnöstä.

Toinen vaihtoehto vaikuttaa tämän esityksen sisältöön on lähettää Kuntalitolle vapaamuotoisesti näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia. Kuntaliitto huomioi nämä sitten omassa lausunnossaan. Kommentit pyydetään toimittamaan 25.9.2018 mennessä  Kuntaliittoon Henrik Rainiolle osoitteella: henrik.rainio@kuntaliitto.fi

Kuntia kannustetaan myös tarkistamaan kiinteistötietojaan ja ilmoittamaan muutoksista Verohallinnolle, jotta kiinteistöverotuksen perusteena olevat tiedot olisivat oikein uudistuksen astuessa voimaan vuonna 2020. Verohallinnon ohje tietojen ilmoittamisesta löytyy tästä.

Lisää aiheesta muualla verkossa: