Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston uusia lausuntoja ja ohjeita

Kuntajaoston ohjeita

Yleisohje ympäristöasioiden kirjaamisesta ja esittämisestä kunnan ja kuntayhtymän tilinpäätöksessä

Kuntajaosto on päivittänyt ympäristöasioiden kirjaamista ja esittämistä koskevan yleisohjeen elokuussa 2018. Tarkistetussa yleisohjeessa on otettu huomioon aikaisemman yleisohjeen jälkeen voimaan tulleet kuntalain ja kirjanpitolain muutokset. Myös muut muutokset ovat pääosin teknisluonteisia.

Lue kuntajaoston yleisohje kokonaisuudessaan täältä: http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3525

Lausunto 118 kuntien ja kuntayhtymien ylijäämä- ja alijäämäerin tulkinnasta

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto on 28.8.2018 antanut lausunnon 118 koskien kuntien ja kuntayhtymien yli- ja alijäämäerien tulkintaa erityisesti alijäämän kattamista tai ylijäämän palauttamista koskevissa tilanteissa, koska taseen kertyneen alijäämän tai ylijäämän määrään on voitu vaikuttaa kirjauksin.

Lausunnon mukaan kunnan tai kuntayhtymän toimintakertomuksessa on oikean ja riittävän kuvan niin vaatiessa kuvattava kertyneen ylijäämän tai alijäämän määrään aikaisemmilla tilikausilla olennaisesti vaikuttaneita tekijöitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi rahastojen purkaminen, rakennejärjestelyjen seurauksena syntyneet olennaiset luovutusvoitot ja -tappiot sekä vuonna 1997 aloittavan taseen muodostamisessa tehdyt ratkaisut.

Kunnan ja kuntayhtymän katettavaa alijäämää määriteltäessä taseeseen merkityt investointivaraukset ja poistoerot sekä muut omat rahastot kuin arvonkorotusrahastot huomioidaan alijäämää pienentävinä erinä, koska ne ovat luonteeltaan tuloksenkäsittelyeriä.  Oman pääoman muutoksia kuvaavan liitetiedon yhteydessä voidaan esittää tieto kertyneen ylijäämän tai alijäämän määrästä, jossa tuloksenkäsittelyerät on otettu huomioon.

Tuloksenkäsittelyerien kirjaamisessa on toiminnan jatkuessa noudatettava kuitenkin kunnan ja kuntayhtymän tuloslaskelman laadintaa koskevassa yleisohjeessa annettuja periaatteita eli lausunnolla ei tältä osin ole suoraa vaikutusta kirjanpitoon.

Lue kuntajaoston lausunto 118 kokonaisuudessaan täältä: https://bit.ly/2NjsPEe

Lausunto 117 tuloksellisuuserän ja lomarahan kirjaamisesta vuosien 2018 ja 2019 tilinpäätöksissä

KT Kuntatyönantajien ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen helmikuussa 2018 allekirjoittaman erillisen työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan viranhaltijalle tai työntekijälle maksetaan tammikuun 2019 palkanmaksun yhteydessä tuloksellisuuteen perustuva erillinen kertaerä.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto on antanut lausunnon 117 tuloksellisuuserän kirjaamisesta kunnan tilinpäätöksessä. Lausunnon mukaan tuloksellisuuserä kirjataan kokonaisuudessaan vuoden 2018 tilinpäätökseen kuluksi ja siirtovelaksi, koska työnantajalle syntyy maksuvelvollisuus jo vuoden 2018 aikana.

Kuntajaosto täydensi samalla 27.9.2016 antamaansa lausuntoa 114 kilpailukykysopimuksen mukaisen lomarahan kirjaamisesta vuoden 2016 tilinpäätökseen. Vuoden 2019 aikana päättyvän lomanmääräytymisvuoden tammi-maaliskuussa kertyvät lomarahat maksetaan vähennettynä. Lomarahojen leikkaus vaikuttaa siten vuoden 2019 kuluihin kolmen kuukauden lomarahojen osalta. Lomaraha kirjataan vuoden 2019 tilinpäätöksessä tavanomaisen tason mukaisesti.

Tuloksellisuuteen perustuva kertaerä ja lomarahojen leikkauksen päättyminen tulee ottaa huomioon myös vuosien 2018 ja 2019 talousarvioissa.

Lue kuntajaoston lausunto 117 kokonaisuudessaan täältä: https://bit.ly/2Rgnz7H