Kirjastot esittelemään suomalaisia kulttuuriympäristöjä ja kulttuuriperintöä?

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmä kutsuu yleiset kirjastot mukaan esittelemään suomalaisia kulttuuriympäristöjä ja kulttuuriperintöä vuonna 2018 Euroopan kulttuuriympäristöpäivien Tunne perintösi, jaa tarinasi -teemavuoden kunniaksi.

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään joka syksy ympäri Eurooppaa. Paikalliset toimijat järjestävät tapahtumia kiinnostaviin kohteisiin ja edistävät kulttuuriperinnön tuntemusta ja arvostusta. Vuonna 2018 Euroopan kulttuuriympäristöpäivien pääajankohtaa vietetään Suomessa 3.-9.9.

Vuoden 2018 Tunne perintösi, jaa tarinasi -teemavuonna nostetaan esiin muun muassa arki, perhe, suku, mikrohistoria, sekä eri ikäisten ihmisten ja yhteisöjen perintö. Tapahtumanjärjestäjiksi toivotaan esimerkiksi kirjastoja, arkistoja, museoita, sukuseuroja ja muita yhdistyksiä, sekä kaikkia aiheesta kiinnostuneita – jokainen on tervetullut järjestämään ohjelmaa kulttuuriympäristöpäiville.

Kirjastot soveltuvat tämän vuoden teeman juhlistamiseen erityisen hyvin. Aiemmin on järjestetty esimerkiksi opastettuja kierroksia, keskustelutilaisuuksia, työpajoja ja monenlaisia juhlia - voitte myös keksiä aivan oman tavan juhlistaa ja esitellä kulttuuriperintöä!

Kutsumme juuri teidän kirjastonne ideoimaan ja järjestämään tapahtuman syyskuussa 3.-9.9.2018. Kaikki tapahtumat ja teot yhteisten ympäristöjen ja kulttuuriperinnön puolesta ovat tärkeitä.

Kaikki yleisötapahtumat kootaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumakalenteriin sekä tietenkin omiin tapahtumakalentereihinne. Tänä vuonna kulttuuriympäristöpäivien tapahtumat ovat myös automaattisesti Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden ohjelmaa.

Tervetuloa mukaan järjestämään tapahtumia vuoden 2018 Euroopan kulttuuriympäristöpäiville!

Lisätietoja:
Euroopan kulttuuriympäristöpäivien koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi tai erp@kotiseutuliitto.fi, puh. 09-612 6320