Koulutustyöpajat käynnistyvät Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -projektin pilottimaakunnissa

Kuntaliiton projekti ”Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön” (AKE) tukee tulevien maakuntien osallisuusjärjestelmien valmistelua. Projekti tuottaa mm. oppaita, koulutusmateriaalia sekä osallisuustyökaluja maakuntien osallisuustyön edistämiseksi.

Projektissa on käynnistynyt pilottimaakuntien koulutusvaihe, joka kestää vuoden 2019 loppuun. Projektin pilottimaakunnat ovat Etelä-Karjala, Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Lappi, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo ja Satakunta.

Koulutustyöpajojen tavoitteena on lisätä tietoa, levittää hyviä osallisuus- ja osallistumiskäytäntöjä sekä rakentaa kumppanuuksia. Koulutusten kohderyhmänä ovat alueiden osallisuustyöryhmät, poliittiset ohjausryhmät, muutosjohtajat sekä asukas- ja asiakasosallistumisen valmistelijat.

Koulutustyöpajoissa on tarjolla koulutusta mm. osallisuuden, osallistumisen ja demokratian kokonaisuuden merkityksestä, viestinnästä, käyttäjälähtöisyydestä, avoimesta hallinnosta sekä osallisuutta tukevasta lainsäädännöstä.

Koulutustyöpajat käynnistyvät Lapin maakunnasta 23.4. Lapin jälkeen vuorossa ovat Pohjois-Karjala 1.6, Kainuu 1.6, Satakunta 15.6 ja Pohjois-Savo 19.6.

Koulutustyöpajoista tullaan viestimään aktiivisesti Kuntaliitto.fi-sivustolla.

AKE-projektin pilottimaakunnat:

AKE-projektin pilottimaakunnat kartalla