Kunnianhimoiset tavoitteet jätteen käsittelylle hyväksytty EU:ssa

Tehokas jätehuolto on ensimmäinen askel kohti kiertotaloutta. Euroopan parlamentti hyväksyi osaltaan kiertotalouspaketin, jossa sovitaan uusista sitovista tavoitteista jätteen kierrätykselle ja kaatopaikalle päätyvän jätteen määrälle sekä määräajoista tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä vähintään 55 % yhdyskuntajätteestä kierrätettäisiin. Vuoteen 2030 mennessä tavoite nousee 60 prosenttiin ja vuonna 2035 yhdyskuntajätteestä tulee kierrättää jo 65 %. Virallisesti jätedirektiivien muutokset hyväksyttäneen alkukesästä 2018, jonka jälkeen jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa muuttaa kansalliset säädökset yhteneviksi EU-säädösten kanssa.

Lisätietoja:

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!