Kuntaliiton elokuun veroennuste: Kunnallisveron kertymäarviot heikkenevät merkittävästi

verokertymät

Elokuussa päivitetyn veroennusteen pääpaino oli kuluvan vuoden sekä ensi vuoden kunnallisverokertymissä. Kuluvan vuoden kunnallisveron kertymäennuste koko maassa laski merkittävästi verrattuna Kuntaliiton huhtikuun veroennusteeseen. Koko maan tasolla kunnallisveron tilitykset tulevat vuonna 2018 olemaan noin 400 miljoonaa euroa alemmat kuin Kuntaliiton huhtikuun veroennustekehikossa ja noin 600 miljoonaa euroa alemmat kuin kevään kuntatalousohjelmassa arvioitiin.

Arvioita heikompi kehitys kävi ilmi Verohallinnon julkaistua heinäkuun ennakkotilastot koskien verovuotta 2017. Näiden mukaan maksuunpantavat kunnallisverot verovuonna 2017 olivat reilu -180 miljoonaa euroa alhaisemmat verrattuna Kuntaliiton huhtikuun koko maan ennusteeseen.

Syitä alentuneeseen maksuunpantavaan veroon löytyi Verohallinnon tiedon mukaan osittain ansiotuloissa sekä osittain työtulovähennyksissä. Työtulovähennyksien taso olisi Verohallinnon ennakkotiedon mukaan noin 90 miljoona euroa enemmän verrattuna Kuntaliiton huhtikuun ennusteeseen. Työtulovähennys on suoraan verosta tehtävä vähennys, joten se laskee maksunpantavaa veroa saman verran. Näiden seikkojen taustalla näyttäisi olevan jossain määrin epäonnistunut julkisen sektorin lomarahaleikkauksen sekä työtulovähennyksen vaikutusarviointi.

Henkilöasiakkaiden verovuoden 2017 ennakonpalautukset ovat tänä vuonna poikkeuksellisen suuret ja on samalla suurin yksittäinen syy alentuneisiin kunnallisverokertymiin tänä vuonna. Syitä tähän selvitellään vielä Verohallinnossa. Koko maan tasolla ennakkopalautuksen muutoksen vaikutus on jopa yli -200 miljoonaa euroa verrattuna Kuntaliiton huhtikuun ennusteeseen.

Verohallinnon ennakkotietojen mukaan pääomatuloverot ovat myös kasvaneet odotettua paremmin verovuonna 2017. Marraskuinen maksuunpanotilitys tulee näin ollen olemaan negatiivinen koko kuntaryhmän osalta, ennakkotietojen mukaan yhteensä noin -116 miljoonaa euroa. Oikaisu ei ole aikaisempiin verovuosiin merkittävä, vastaavanlaisia oikaisuja on nähty aikaisemminkin. Verrattuna huhtikuun ennusteeseen oikaisun vaikutus on noin -20 miljoonaa euroa kuntien kertymissä vuonna 2018.

Heikentynyt maksuunpantava kunnallisvero verovuonna 2017 laskee omalta osaltaan arviota kuntaryhmän jako-osuudelle verovuonna 2018. Viimeisimpien arvioiden mukaan ryhmäosuuden oikaisu verovuodelle 2018 olisi noin -80 miljoonaa euroa. Tätä oletusta käytettiin elokuun päivittyneessä koko maan veroennusteessa. Kuntaryhmän jako-osuusoikaisu verovuodelle 2018 tarkentuu vielä verotuksen valmistumisen aikana.

Elokuun veroennuste oli ylimääräinen ennuste, johtuen verovuoden 2017 heikosta kunnallisveron kehityksestä. Ennusteet päivitetään uudestaan syyskuun aikana uudestaan ja näissä vuodet 2020–2022 on huomioitu paremmin, myös yhteisöveron ja kiinteistöveron osalta.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit