Kuntaliitto perustaa kuntien ja kuntayhtymien tietosuojavastaaville verkoston

EU:n tietosuoja-asetusta sovelletaan kansallisesti 25.5.2018 alkaen. Asetuksen mukaan viranomaisen ja julkishallinnon elimen, joka käsittelee henkilötietoja, on nimitettävä tietosuojavastaava.

Tietosuojavastaavia on Suomessa ollut sairaanhoitopiireissä jo entuudestaan. Tietosuoja-asetuksen myötä uusia ammattilaisia tulee kuitenkin kertaheitolla rutkasti lisää.

Verkoston tehtävä ja tavoitteet

Kuntaliitto kokoaa jäsentensä tietosuojavastaavat verkostoon, jonka tehtävänä on toimia tietosuojavastaavien ammatillisena vertaisverkostona. Tavoitteena on, että verkoston kautta kuntien ja kuntayhtymien tietosuojavastaavat saavat foorumin, jossa he voivat esimerkiksi

• jakaa tietoa
  • esittää kysymyksiä
  • etsiä ratkaisuja
  • löytää yhteisiä neuvotteluasetelmia tietosuojakysymyksissä.

Keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa tietosuojavastaavien tehokas työskentely ja olemassa olevien materiaalien, mallien, työtapojen ja parhaiden käytäntöjen jakaminen.

Liittyminen ja ehdot

Verkostoon osallistuminen on maksutonta, ja verkoston tapahtumat ovat ilmaisia.

Kuntaliiton tietosuojavastaavien verkostoon voi ilmoittautua tietosuojavastaava, joka on työ- tai virkasuhteessa Kuntaliiton jäsenenä olevaan kuntaan tai Kuntaliiton kanssa palvelusopimuksen solmineeseen kuntayhtymään.

Ilmoittautumislomake avataan torstaina 15.2.2017. Ilmoittautumiset kerää Kuntaliiton tytäryhtiö FCG, ja linkki lomakkeelle päivitetään tietosuojasta kertovalle Kuntaliiton verkkosivulle.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.

Digisumpit-kuvituskuva.

Tervetuloa digisumpeille!

Digisumpit on torstaisin pidettävä etätilaisuus kuntien digikehittäjille. Digisumpit on tarkoitettu kuntien osaamisen jakamista ja verkostoitumista varten.

Digisumppien ajankohdat ja aiheet.