Kuntaliitto tarjoaa asiantuntemustaan nyt myös podcasteissa

Tytti Määttä, Jenni Airaksinen ja Oskari Auvinen podcastin nauhoituksessa

Kuvassa vasemmalta Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä, Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen sekä Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen keskustelemassa Tulevaisuuden kunta -podcastin nauhoituksessa Kuntatalon Tulevaisuuspajassa.

Kuntaliiton podcast-tuotannot ovat alkaneet ja ensimmäinen Tulevaisuuden kunta -podcast on jo julkaistu. Jatkossa Kuntaliitto tulee julkaisemaan podcasteja kuukausittain.

– Meillä on Kuntaliitossa valtavan paljon asiantuntemusta suomalaisesta kuntakentästä ja haluamme tuoda sitä esiin entistä helpommin. Podcastit ovat yksi väline tässä työssä, kertoo tiedottaja Terhi PiriläPorvali, joka vastaa Kuntaliiton podcast-tuotannoista ja niiden kehittämisestä.

– Podcastien etu on asiakkaidemme ja sidosryhmiemme kannalta se, että niitä voi kuunnella juuri silloin kun se itselle parhaiten sopii.

– Tuotannoissa on mahdollista syventyä tiettyyn aiheeseen ja siksi se on hyvä media etenkin asiantuntijatalolle, PiriläPorvali perustelee.

Kuntaliiton ruotsinkielinen yksikkö on jo aikaisemmin julkaissut podcasteja Kommuntorget-brändin alla, mutta nyt liitto ryhtyy tuottamaan myös suomenkielisiä podcasteja. Ensimmäisissä tallenteissa tarkastellaan tulevaisuuden kuntaa monista eri näkökulmista.

– Olemme saaneet ja saamme jatkossakin mielenkiintoisia vieraita mukaan Tulevaisuuden kunta -tuotantoihin, kertoo erityisasiantuntija Sini Sallinen, joka luotsaa Kuntaliiton laajaa Tulevaisuuden kunta -ohjelmaa.

– Ensimmäisessä podcastissa kahden erilaisen kaupungin johtajat, Kuhmon Tytti Määttä ja Kangasalan Oskari Auvinen, pohtivat erikokoisten kaupunkien asemaa kuntakentällä yhdessä Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksisen kanssa.

Tulevissa podcasteissa aiheina ovat esimerkiksi kuntien digitalisaatio sekä kunnissa yhä keskeisimmiksi muuttuvat hyvinvointipalvelut.

Julkisista hankinnoista positiivisen kautta

Kuntaliiton podcastit ovat saataville Soundcloud-palvelusta Kuntaliiton omalla kanavalla. Samalla kanavalla omaa podcast-sarjaansa tuottaa myös Julkisten hankintojen neuvontayksikkö (JHNY). #Paremmathankinnat-sarjassa käsitellään julkisten hankintojen ympärillä liikkuvia ajankohtaisia aiheita sekä esitellään hyviä käytäntöjä kilpailuttamisessa ja hankintatoimen johtamisessa.

– #Paremmathankinnat-sarjan tavoitteena on jakaa hyviä käytäntöjä ja onnistuneita hankintakokemuksia, kertoo Julkisten hankintojen neuvontayksikön johtava lakimies Katariina Huikko.

– Usein julkisista hankinnoista puhuttaessa esiin nousevat negatiiviset asiat, kuten epäonnistuneet kilpailutukset. #Paremmathankinnat-podcasteissa lähdetään kuitenkin liikkeelle onnistumisten kautta, Huikko toteaa.

– Suomessa on valtavan paljon hyvää osaamista julkisissa hankinnoissa ja sitä karttuu koko ajan lisää. Sarjan ensimmäisessä jaksossa hyviä käytäntöjä vammaispalvelujen kilpailuttamisessa avaavat ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssén Hämeenlinnasta ja hankintajohtaja Timo Martelius Kuntien Tiera Oy:stä.

Julkisten hankintojen neuvontayksikkö palvelee hankintalain mukaisia hankintayksiköitä julkisiin hankintoihin liittyvissä kysymyksissä ja ylläpitää Suomen laajinta maksutonta hankintojen tietopankkia www.hankinnat.fi. Neuvontayksikkö on työ- ja elinkeinoministeriön ja Kuntaliiton ylläpitämä yksikkö.

Kuntaliiton Soundcloud-kanava

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.