Kuntamarkkinat:

Kuntaliitto vaati työllisyyskokeiluille jatkoa – Puoluejohtajat myötämielisiä

Puoluejohdon paneeli

10 000 työpaikkaa vaikeimmin työllistyville, yli 11 miljoonaa säästöä työmarkkinatuen menoihin. Tämä on saatu aikaan alueellisissa työllisyyskokeiluissa reilun vuoden aikana, muistutti Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuntamarkkinoiden ja puoluejohdon paneelin avauspuheenvuorossaan 12. syyskuuta. Keskustelupöydän ääreen saapuneet maan johtavat poliitikot pitivät kaikki työllisyyskokeiluissa tehtyä työtä tärkeänä ja onnistuneena. Kaikesta huolimatta kokeilujen tulevaisuus on vaakalaudalla.

Alueellisissa työllisyyskokeiluissa kunnat ja te-hallinto tekevät yhteistyötä kaikkein vaikeimmin työllistyvien työllistämiseksi. Kokeilut alkoivat elokuussa 2017, ja ne ovat tällä tietoa päättymässä jo tämän vuoden lopulla.

– Minä en ole jarruna, jos kokeiluille löydetään keino jatkua. Asiasta käytiin pitkä keskustelu budjettiriihessä. Kannan erityistä huolta niistä 40 000 ihmisestä, jotka ovat tällä hetkellä kokeilujen piirissä, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sanoi.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne muistutti pian julkaistavasta väitöstutkimuksesta, jonka mukaan kunnissa toivotaan kokeilujen kestävän pidempään.

– Meillä kaikilla on opittavaa siinä, että on hyvä kokeilla, mutta pitkäjänteisemmin, Rinne totesi.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari, vihreiden Sanna Vesikansa kertoi olevansa tutustunut etenkin Tampereen malliin ja pitävänsä sitä onnistuneena.

– Se kertoo hätäisyydestä, että heti kun kokeilusta ollaan alettu saada hyviä tuloksia, se lopetetaan.

Myös perussuomalaisten varapuheenjohtaja Laura Huhtasaari toivoi, että kokeilut voisivat jatkua.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson totesi, että kokeiluja ollaan ajamassa alas siksi, että ne ovat ristiriidassa hallituksen maakuntamallin kanssa.

– Koska koko maakunta- ja sote-uudistus on vielä epävarma, olisi syytä ottaa time out, ja antaa työllisyyskokeilujen jatkua.

Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson piti toimitusjohtaja Jari Koskisen perusteluja jatkolle hyvinä.

– Jos kokeilulla saadaan aikaan hyviä tuloksia, sitä pitää jatkaa. Koska hallituksen tavoitteena on nostaa työllisyyttä, pitäisi tehdä päätöksiä, jotka tukevat tätä tavoitetta. Maakuntauudistus ei voi olla jarruna tälle tavoitteelle.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo heitti palloa työministeri Jari Lindströmille, josko asialle löydettäisiin ratkaisu.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina viestitti työministerille puoluepaneelin terveiset Twitterissä

Timo Reinan twiitti

Keskustelu jatkui vilkkaana mm. maakunta- ja sote-uudistuksesta. Paneelin tallenteen voi katsoa Kunta.tv:stä.

Kuntamarkkinat kaksi päivää Kuntatalolla Kalliossa

Kunta-alan suurin vuosittainen tapahtuma Kuntamarkkinat pidetään Kuntatalolla 12.-13. syyskuuta. Kaksipäiväisessä tapahtumassa ohjelmassa on 300 seminaaria ja tietoiskua, ja Kuntatalon käytävillä esittäytyy yhteensä 200 näytteilleasettajaa.

Paneelikeskustelu ja muut ison luentosalin seminaarit lähetetään suorana lähetyksenä.

Kuntamarkkinoiden ohjelma

Seuraa keskustelua Twitterissä hashtagilla #kuntamarkkinat