Kuntien sote-johtajat neuvottelupäivillä Kuntatalolla

Kuntien sosiaali- ja terveysjohdon neuvottelupäiville 6.-7.2.2018 osallistui noin 300 kuntien sosiaali- ja terveystoimen johtajaa eri puolilta Suomea. Päivillä kuultiin ajankohtaiskatsaus sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta ja maakuntien valmistelutilanteesta.

Päivillä verkostoiduttiin ja vaihdettiin näkemyksiä ministeriöiden ja kuntaedustajien kesken. Kuntaliitto ja sosiaali- ja terveysministeriö vastasivat järjestelyistä yhteistyössä THL:n ja Huoltaja-säätiön kanssa.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio korosti avauspuheenvuorossaan yhdyspintojen merkitystä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisessä sekä asiakas- ja palveluohjauksessa. ”Julkisten palveluiden asema tulee olemaan erilainen monituottajamallissa, joten muutokseen ja kilpailutilanteeseen on syytä valmistautua,” totesi Tainio.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko painotti puheessaan sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiota, sosiaalipalvelujen asemaa ja johtamisen tärkeyttä.

Kuntaliiton kehityspäällikkö Johanna Viidan mukaan maakuntavalmistelussa askarruttavat muun muassa sopimusten siirrot sekä maakunnan hallintorakenne ja palvelutuotannon rakenteet.

Valtakunnallisen toimeenpanon koordinaattori Ville-Veikko Ahonen valtiovarainministeriöstä kertoi Maakuntien Tilakeskus Oy:n, Vimana Oy:n ja SoteDigi Oy:n valmistelutilanteesta.

Palveluntuottajien brändäyksen merkitystä esittelivät asiakkuusjohtaja Lotta Westerlund Supersonilta ja markkinointi- ja viestintäjohtaja Pauliina Lajunen Med Group Oy:stä.

Kehittämisjohtaja Anu Niemi Siun sotesta ja toiminnanjohtaja Elina Pajula Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistyksestä esittelivät järjestöyhteistyön rakenteiden kehittämistä kunnan ja maakunnan välille.

Projektipäällikkö Niina Haake Hämeen liitosta ja projektipäällikkö Frank Ryhänen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymästä kertoivat palvelusetelikokeilujen kuulumisia Hämeenlinnasta ja Keski-Uudeltamaalta. Tärkein peruste terveysaseman vaihdolle on lääkäriaikojen saatavuus.

Ylilääkäri Pia Luukkonen ja terveydenhoitaja Laura Aarikka kertoivat Helsingin Vallilan terveysaseman asiakaskeskeisen palvelumallin kehittämisestä. Asiakkaan palvelutarpeeseen vastataan heti, ja jonotusajat ovat lyhentyneet. Myös henkilöstön kokema työn mielekkyys on parantunut.

Professori Aila-Leena Matthies valotti monipuolisesti osallisuuden elementtejä.

Tietoiskuissa esiteltiin virtuaalihoivaa, lastensuojelua, kärkihankkeiden etenemistä ja kokemuksia yhteispäivystyksestä. Käynnissä olevien hankkeiden sitominen maakunta- ja sotevalmisteluun on tärkeää.

Muualla verkossa

Sosiaali- ja terveysjohdon neuvottelupäivien esitykset

Hannele Häkkinen

Etunimi