Kuntatieto-ohjelma

Kuntien talousraportointi automatisoituu - maksuttomia koulutusohjelmia kunnille ja maakunnille huhti-toukokuussa 2018

Kuntien taloushallinnon raportointi muuttuu ja maakuntien talousraportointi tulee tapahtumaan alusta alkaen vastaavalla uudella, Kuntatieto-ohjelmassa määritellyllä tavalla. Muutoksen päämääränä on automatisoida raportointia ja kehittää taloustietoa laadultaan nykyistä parempaan ja vertailukelpoisempaan suuntaan. Talousraportoinnin kohde myös muuttuu Tilastokeskuksesta Valtiokonttorin tietopalveluksi.

Valtiovarainministeriö järjestää kuntayhtymille sekä kunta- ja maakuntatoimijoille maksuttomia koulutustilaisuuksia koskien tulossa olevia taloustiedon hallinnan, raportoinnin ja tilastoinnin uudistuksia. Automaattisen talousraportoinnin koulutuskiertueella kunta- ja maakuntatoimijoita perehdytetään taloustiedon hallinnan ja raportoinnin uudistustoimista aiheutuviin muutoksiin. Koulutus sisältää tietoa kuntia, kuntayhtymiä ja maakuntia koskevista tulevista taloustietojen yhteisistä määrityksistä (mm. JHS-suositukset) ja niiden soveltamisesta, uusista taloustietojen raportointimalleista sekä raportointiprosessin käytännön muutoksista. Ohjelman sisältökuvaukseen voi tutustua täällä: http://www.stat.fi/tup/koulutus/talousraportoinnin-koulutusohjelma/koulutuksen_sisalto.html

Koulutukset ovat samanaikaisesti sekä Kuntatieto-ohjelman että hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanoa. Koulutus on kaksipäiväinen. Osallistua voi joko yhteen tai kahteen päivään.

Ilmoittaudu koulutukseen

Ilmoittautumislomakkeelle pääsee paikkakuntakohtaisesta linkistä. Helsingin tilaisuudesta tehdään tallenne ja ainakin toiseen koulutuspäivään voi osallistua myös webinaarina. Helsingin tilaisuuteen ilmoittautuminen alkaa myöhemmin.

• 11.–12.4.2018 Jyväskylä, Sokos Hotel Alexandra Ilmoittaudu
  • 18.–19.4.2018 Rovaniemi, Santa's Hotel Santa Claus  Ilmoittaudu
  • 16.–17.5.2018 Lappeenranta, Sokos Hotel Lappee Ilmoittaudu
  • 23.–24.5.2018 Helsinki, Messukeskus (ilmoittautuminen alkaa myöhemmin)

Syksyn koulutusten paikkakunnat ja ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.

Lisätietoja koulutustilaisuuksista

Sisällöstä: Valtiovarainministeriö Niina Huotari, etunimi.sukunimi@vm.fi
Ilmoittautumisesta, järjestelyistä ym.: Tilastokeskus Marika Jokinen, etunimi.sukunimi@tilastokeskus.fi
Kunta- ja maakuntatalouden tietopalvelusta: Valtiokonttori Anne Melanen, etunimi.sukunimi@valtiokonttori.fi

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.