Kuntiin tehdään tilaajavastuutarkastuksia vuonna 2018

Tilaajavastuulain valvonnasta vastaava Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttaa kunnissa ja kuntayhtymissä tilaajavastuutarkastuksia vuonna 2018. Tilaajavastuu kunnissa -hanke alkaa maaliskuussa, ja vuoden loppuun mennessä on tarkoitus tarkastaa noin puolet Suomen kunnista. Tarkastettavat kunnat valikoituvat satunnaisesti. Tarkastuksessa tarkastetaan sopimuksia kaikilta kunnan toimialoilta, kuten esimerkiksi siivouksen, kiinteistöhuollon ja rakentamisen toimialoilta sekä sosiaali- ja terveysalalta. Hankkeen etenemistä voi seurata Twitterissä: https://twitter.com/tilaajavastuu . Sieltä saa myös muuta hyödyllistä tietoa tilaajavastuuseen liittyen.

Käytännössä kaikissa kunnissa tehdään alihankintaa ja vuokratyötä koskevia sopimuksia: esimerkiksi koskien liikuntatilojen saneerauksia, kunnossapitoa ja hoitohenkilökunnan vuokrausta Suomesta tai ulkomailta. Alihankintaa tai vuokratyötä tilatessa tilaajan tulee ennen sopimuksen solmimista selvittää, että sopimuskumppani on hoitanut työnantajavelvoitteensa, kuten verot, työntekijöiden eläkevakuuttamisen, tapaturmavakuuttamisen, työterveyshuollon jne. Kuntien toiminnalla on merkitystä myös siksi, että huomattavan isoina tilaajina kunnat toimivat suunnannäyttäjinä eri alojen yrityksille.

Tarkastuksista ilmoitetaan etukäteen siihen kuntaan, johon tarkastus kohdistuu. Tarkastusilmoituksessa pyydetään kuntia toimittamaan lista sopimuskumppaneista tarkastajalle etukäteen.

Tarkastuksen alussa pidetään lyhyt tietoisku tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja tilaajavastuulaista. Toivottavaa on, että tietoiskuun osallistuu laajasti kuntien hankintoja tekeviä ja hankinnoista päättäviä henkilöitä eri yksiköistä ja kuntayhtymistä.

Lisätietoa tilaajavastuusta:

Paavo Taipale