Uskalla kokeilla -ohjelma

Kuvia ja tunnelmia kevään kokeilujalostamosta

Jalostamo tukee kokeilevan kehittämisen prosessia ongelman määrittelystä ratkaisun muotoiluun. Uskalla kokeilla -ohjelman Kokeilujalostamossa hiottiin kuntien kokeiluideoita neljässä työpajassa (15.3., 18.4., 16.5. ja 5.6.).

Ensimmäinen kokeilujalostamo käynnistyi 15.3.

Hannu Ripatti esittelee päivän ohjelman

Kokeilujalostamon kevään työpajasarjasta vastaa palvelumuotoilija Hannu Ripatti.
Ensimmäisessä työpajassa oli mukana reilut 50 kokeilijaa ja 13 tiimiä eri puolilta Suomea, Helsingistä, Turusta, Vaasasta, Keravalta ja Siikalatvasta.

Jalostamon avasi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen, joka innosti osanottajia kokeilemaan rohkeasti uusia toimintatapoja osana kehittämistyötään.

HSY

Jalostamon ideana on törmäyttää kokeiluideoita, toimijoita ja eri sidosryhmiä kuten Uudenmaan liitto, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Opetushallituksen Kokeilukeskus, toisiinsa tuetussa prosessissa.

kontekstikartta

Päivän teemana oli miettiä 13 eri tiimissä miten lähtisimme liikkeelle kokeiluidean jalostamisessa. Työkaluina käytettiin mm. konteksti- ja sidosryhmäkarttaa.

Siikalatvan ryhmä

Jalostamossa kehittävät ideat vaihtelevat asiakkaan tarpeen mukaan räätälöidyistä palvelukokonaisuuksista, virtuaalilukioon ja esteettömyysrobottiin.

Ideoiden jalostamisessa turvauduttiin myös tulevaisuuden muutosilmiöihin.

Toinen Kokeilujalostamo -päivä 18.4. rajasi testattavaa ideaa

Toisen päivän tavoitteena oli tarkentaa: kenelle palveluja oltiin tekemässä sekä mitä ja miten palveluja oltiin tekemässä. Palvelumuotoilija Hannu Ripatti kertoo mitä päivä etenee.

Päivä käynnistyi kokeiltavien ideoiden esittelyllä. Turun kaupungin ideana on rikastaa julkisen sektorin palveluita 3. sektorin palveluilla. Idea rajattiin päivän aikana Työllisyyspalveluihin ja niiden palveluvalikon kuvaamiseen ihmislähtöisesti.

Turun ryhmä

Palvelujen kohderyhmien kuvaamisessa apuna käytettiin Persoonakuvauksia, kuten Vaasan kaupunki teki.

Esteellisyys- ja vaalikelpoisuusrobotti mietti samoja kohderyhmiä valintapuun kautta.

Kehitettävää palvelua lähestyttiin seuraavaksi asiakasarvon kautta, mitä hyötyä tuottamamme palvelu toisi asiakkaalle ja toisaalta mitä murheita se poistaisi. Samoin mitkä olisivat palveluntuottajan ja asiakkaan roolit palveluprosessissa.

Kokeilujalostamoon osallistuvilla kunnilla on myös mahdollisuus saada tukea ideaprosessiinsa KunTeko 2020 – kunta-alan työelämän kehittämisohjelmasta. Tässä Maija Ruoho kertoo mahdollisuudesta Turun kaupungille.

Kunteko sparraa kokeilijoita

Kokeilujalostamon kolmannessa päivässä 16.5. rakennettiin ja testattiin prototyyppejä

Päivän aluksi kokeiluideasta rakennettiin Legoista prototyyppi. Prototyypissä tiimi esittelee kokeiluidean kannalta olennaiset asiat.

Lego-proto

Seuraavassa vaiheessa kokeiluideaa testattiin prototyypin avulla testihenkilöillä.

Proton testaus

Päivän kolmannessa vaiheessa konseptia muokattiin testauksessa esiin tulleiden havaintojen pohjalta.

Proton muokkaus

Työpajan lopuksi ryhmän aloittivat hissipuheen tekemisen työpajasarjan viimeistä kertaa varten. Kolme minuuttisessa hissipuheessa ryhmät esittelevät kokeiluideansa Kuntaliiton johdosta koostuvalle raadille.

Kokeiluideat pitchattiin Kuntaliiton johdolle 5.6. päätöstilaisuudessa.

Siikalatva pitchaa

Kokeilujalostamon päätöstilaisuudessa jokainen tiimi pitchasi kolmessa minuuttissa kokeiluideansa Kuntaliiton raadille, johon kuuluivat Kuntaliitton toimitusjohtaja Jari Koskinen, yhteysjohtaja Lauri Lamminmäki, tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen ja Kuntalehden päätoimittaja Marja Honkakorpi.

Haku syksyn kokeilujalostamoon on avoinna 30.8. asti.

Lue lisää ja hae mukaan.