Uskalla kokeilla -ohjelma

Kuvia ja tunnelmia Kokeilujalostamon käynnistyksestä 15.3.2018

Uskalla kokeilla -ohjelman kevätkausi käynnistyi Kokeilujalostamolla 15.3. Jalostamo tukee kokeilevan kehittämisen prosessia ongelman määrittelystä ratkaisun muotoiluun.
Työpajan avaus
Kokeilujalostamon kevään työpajasarjasta vastaa palvelumuotoilija Hannu Ripatti.
Ensimmäisessä työpajassa oli mukana reilut 50 kokeilijaa ja 13 tiimiä eri puolilta Suomea, Helsingistä, Turusta, Vaasasta, Keravalta ja Siikalatvasta.

Jalostamon avasi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen, joka innosti osanottajia kokeilemaan rohkeasti uusia toimintatapoja osana kehittämistyötään.

Mukana tiimejä eri puolelta Suomea
Jalostamon ideana on törmäyttää kokeiluideoita, toimijoita ja eri sidosryhmiä kuten Uudenmaan liitto, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Opetushallituksen Kokeilukeskus, toisiinsa tuetussa prosessissa.
Ideoiden törmäyttäminen
Päivän teemana oli miettiä 13 eri tiimissä miten lähtisimme liikkeelle kokeiluidean jalostamisessa. Työkaluina käytettiin mm. konteksti- ja sidosryhmäkarttaa.
Ideoiden kehittäminen
Jalostamossa kehittävät ideat vaihtelevat asiakkaan tarpeen mukaan räätälöidyistä palvelukokonaisuuksista, virtuaalilukioon ja esteettömyysrobottiin.

Muutosajurit

Ideoiden jalostamisessa turvauduttiin myös tulevaisuuden muutosilmiöihin.

Kokeileva kehittäminen jatkuu seuraavassa työpajassa 18.4. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua Kokeilujalostamoon 16.5. kun Jalostamossa on avoimet ovet osana Kansallista kokeiluviikkoa.

Lisätietoja:

Innovaatioasiantuntija Tuula Jäppinen, Kuntaliitto, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

erityisasiantuntija Liisa Hyttinen Uudenmaan liitto, etunimi.sukunimi@uudenmaanliitto.fi

kehittämispäällikkö Tarja Vuorinen Turun kaupunki, etunimi.sukunimi@turku.fi