Laajakaista maaseudulla - sujuvien tietoliikenneyhteyksien merkitys

• Pelastaako 5G tietoliikenteen maaseudulla?
  • Mitä maaseutuyritykset tarvitsevat?
  • Toimivatko sote-palvelut ilman toimivaa tietoliikennettä?

Kuntaliiton maaseudun INFRA -verkosto on käynnistämässä toimintaansa ja ensimmäisenä tilaisuutena järjestämme yhdessä Maaseutupolitiikan neuvoston (MANE) kanssa seminaarin Pikkuparlamentin Kansalaisinfossakeskiviikkona 14.3.2018 klo 8.30-10.30. Seminaaria voi myös seurata suorana Kunta.tv:n lähetyksenä. Lisäksi videotallenne on katsottavissa myöhemmin (Kunta.tv)

Tilaisuutta emännöi kansanedustaja Anne Kalmari. Seminaarissa kuullaan mm. ylitarkastaja Katariina Vuorelan (LVM) puheenvuoro Digitaalisen infrastruktuurin strategiasta ja Maaseutupolitiikan pääsihteerin Christell Åströmin puheenvuoto maaseutupolitiikan näkökulmista. Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina kertoo tulevaisuuden kunnasta ja digitalisaatiosta. Paikallisuuden ja laajakaistan hyötyjen näkökulmaa keskusteluun tuovat Veli-Matti Karppinen Harvaan asutun maaseudun (HAMA) -verkostosta sekä tutkija Ilkka Luoto Vaasan yliopistosta.

Sähköisten palveluiden lisääntyminen, sote- ja maakuntauudistus sekä tammikuussa Kainuussa olleet sähkökatkot seurauksineen ovat nostaneet esille toimivien tietoliikenneyhteyksien merkityksen erityisesti maaseudulla. Viime vuoden lopulla LVM julkaisi Maaseudun digitalisaation periaatepäätöksen ja tänä vuonna valmistellaan digitaalisen infrastruktuurin strategiaa. Laajakaista on edellytyksenä monille palveluille ja yrittämiselle maaseudulla. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan maaseudun laajakaistan merkityksestä ja kehittämisestä.

Varaathan päivän kalenteriisi.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.