Maakunnan talous ja rahoitus kiinnosti Kuntaliiton maakuntatilaisuuksissa

Kuntaliiton ja maakuntien liittojen yhdessä järjestämät maakuntatilaisuudet toteutettiin tänä keväänä muutostukiklinikoina. Kuntaliitto tarjosi maakunnille noin 20 erilaista maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvää teemaa, joista kukin maakunnan liitto valitsi 4-6 valmistelutilanteeseensa parhaiten soveltuvaa. Selvästi eniten maakuntia kiinnosti maakuntien talous ja rahoitus, se oli aiheena lähes kaikissa tilaisuuksissa. Seuraavaksi eniten alustuksia pyydetiin työllisyys- ja yrityspalveluista, kuntien ja maakunnan yhteistyöstä sekä henkilöstön siirtymisestä uuteen maakuntaan.

Kevään 15 maakuntatilaisuutta tavoittivat reilut 1 100 osallistujaa kunnista, kuntayhtymistä sekä uuden maakunnan valmistelijoista. Maakuntien media uutisoi tilaisuuksista yli 20 artikkelilla. Lisäksi sosiaalinen media tavoitti tuhansia ihmisiä. Kaikista tilaisuuksista kerättiin paikan päällä sähköinen palaute.

– Ilahduttavaa oli, että kolme neljästä vastaajasta piti maakuntatilaisuuksia erittäin hyvinä tai hyvinä, kertoo tilaisuuksista vastannut maakuntaasioiden kehityspäällikkö Johanna Viita Kuntaliitosta. "Muutostukiklinikkakonsepti osoittautui toimivaksi."

Parhaiten toimivat tilaisuudet, joissa esiteltiin ja keskusteltiin myös juuri kyseisen maakunnan valmistelutilanteesta. Ensi vuoden maakuntatilaisuuksiin toivottiin mm. konkreettisia toteutuksen askelmerkkejä ja entistäkin enemmän vuorovaikutteisuutta.

Kuntaliiton yhteistyökumppaneina maakuntatilaisuuksien järjestäjinä olivat KT Kuntatyönantajat ja Keva, joilla oli tilaisuuksissa sekä alustuksia että esittelypisteitä. Kuntaliitto, KT Kuntatyöantajat sekä Keva tarjoavat muutostukea uusien maakuntien valmisteluun osittain yhdessä ja osin erikseen kaikkiin muutosjohtamisen osa-alueisiin liittyen.

Kevään maakuntatilaisuuksien materiaaleja voit tarkastella täällä.

Maakuntatilaisuudet_top3