Maanteiden ja rautateiden runkoverkko: esitys lausunnolla

Liikenne- ja viestintäministeriö on avannut pääsyn sivustolle Lausunto.fi, jossa voi jättää oman lausuntonsa ”luonnoksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta”.

Esitykseen on syytä paneutua huolella. Huomionarvoisin asia on se, että esityksen mukaan luotaisiin runkoverkkoasetus, jolla säädettäisiin valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Lisäksi runkoverkkoasetuksella säädettäisiin runkoverkolla noudatettavasta palvelutasosta siihen kuuluvilla maanteillä ja rautateillä. Asetus on odotettu ja toivottu.

Esittelytekstin mukaan ”Yhteisen ja korkean matkojen ja kuljetusten palvelutason varmistaminen runkoverkkopäätöksellä edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä ja eri alueiden välistä saavutettavuutta sekä tarjoaa tärkeää tietoa elinkeinoelämän toiminnan suunnittelun tueksi. Määrittelyn kriteereinä on käytetty maanteiden ja rautateiden liikennemääriä, alueellista saavutettavuutta ja verkollista kokonaisuutta. Esityksen keskeisenä tavoitteena on lisäksi varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso. Kaiken kaikkiaan niin maanteiden kuin rautateidenkin kunnostukseen varattua summaa pitää tuntuvasti korottaa, jotta tiestön kunto pysyy kohtuullisena runkoverkon osalta ja alempiasteisten teiden kunto saadaan nostettua.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!