Maaseudun näkemykset mukana maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa

Kuntaliitto vahvistaa maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen tietopohjaa tuomalla maaseutualueiden ja pienten kuntien näkemykset mukaan lainvalmistelusta käytävään keskusteluun.

Kunnat kantavat päävastuun yhdyskuntien toimivuudesta ja kuntalaisten elinympäristöstä. Maaseudulla yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen ja elävän maaseudun ylläpitoon tarvitaan erilaiset suunnittelun tarpeet huomioiva lainsäädäntö. Kuntaliiton Maaseutupolitiikan INFRA-verkosto aloittaa pieniä kuntia ja maaseutua koskevien näkemysten keräämisen edunvalvonnan tueksi.

Ympäristöministeriö on käynnistänyt maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen ministeri Kimmo Tiilikaisen johdolla. Uudistus valmistellaan parlamentaarisesti ja eri sidosryhmien edustajista koostuvat valmistelujaostot ovat aloittaneet toimintansa. Kuntaliitto on edustettuna jaostoissa (jaostojen jäsenet ja tehtävänkuvaukset löytyvät täältä). Tavoitteena on, että laki astuu voimaan ensi vaalikaudella.

Yhteiskehittämisen pohjaksi on julkaistu ’keskustelupaperi maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisen suuntaviivoiksi’. Siinä todetaan, että uudistuksen taustaan vaikuttaa nykylakiin tehdyt lukuisat muutokset ja arvioinneissa esiin nousseet ongelmat kuten kaupunkiseutujen suunnittelun toimimattomuus, strategisuuden puutos ja se ettei laki tunnista alueiden erilaisia suunnittelutarpeita. Samalla yhteiskunnassa tapahtuva kehitys haastaa uusii toimiin, kun Suomen aluerakenne erilaistuu, kunnat digitalisoituvat, väestö ikääntyy ja alueiden kasvutekijäksi nousee saavutettavuus vähähiilisin ehdoin.

Kuntakentän näkemykset lainvalmisteluun

Kuntaliitto valmistautuu lakiuudistukseen kartoittamalla kuntien kokemuksia ja näkemyksiä eri toimialoilta. Kuntakentän näkemysten kerääminen aloitettiin keväällä verkostotapaamisin. Pääpiirteiltään maankäyttö- ja rakennuslaki on koettu toimivaksi laiksi, joka luo yhdenvertaisen menettely- ja neuvottelukulttuurin.  Haasteita luo muun muassa kaavajärjestelmän hierarkkisuuden tuoma jäykkyys prosesseihin ja selvitystarpeiden raskaus. Etenkin pienten kuntien rajalliset resurssit vaikuttavat kaavoitustehtävien ja rakentamisen ohjauksen sujuvuuteen.

Kuntakentän vahvan mielipiteen mukaan kuntien kaavamonopoli on säilytettävä, jotta kunnilla on jatkossakin mahdollisuus itsenäisiin valintoihin. Valittavana tulee olla erilaisiin tilanteisiin sopivia suunnittelun välineitä maapolitiikkaan, kaavoitukseen ja toteutuksen ohjaukseen.

Yksityisten toimijoiden kanssa yhteistyö sujuu jo nykyisen lain puitteissa, mutta menettelytavat eroavat toisistaan suunnitteluvarauksista kaavoituksen käynnistyssopimuksiin ja kumppanuuskaavoitukseen. Käytäntöjen yhtenäistäminen voisi selkeyttää tilannetta.

Ylikunnallista suunnittelua pidetään tarpeellisena tasona, jossa osoitetaan yhteiset strategiset painopisteet ja tärkeät yhteyksien tarpeet. Ylikunnallisen suunnittelun tulisi tukea eri alueiden vahvuuksia kuitenkin jättäen tilaa kuntakohtaiselle tulkinnalle.

Rakennusvalvonta katsotaan kuuluvan kuntakokonaisuuteen, jotta maankäytöllistä ja kaavallista harkintaa voidaan tehdä paikallisella tasolla. Kunnassa rakennusvalvonta on tärkeä kumppani kaavoitukselle ja kuntatekniikalle sekä kontaktipinta kuntalaiselle.

Keskusteluja on käyty kaavoittajien, maapolitiikojen, kuntatekniikan asiantuntijoiden, maakunnan liittojen ja pienten kuntien luottamushenkilöiden kanssa. Maaseudun ja pienten kuntien erityisnäkökulmana esiin nousi kaavoituksen kehittäminen entistä reaktiivisempaan suuntaan, jotta muuttuviin tilanteisiin voidaan vastata ja suunnitelmat toteuttaa kohtuuajassa. Maaseutualueiden suunnitteluun tarvitaan lain mahdollistama joustava välineistö, jossa kuntien kehittämisen tarkkuus ja sitovuus voi vaihdella tosiasiallisen ohjaustarpeen mukaan. Maaseudulla kaavoituksen tulee tarjota keinoja etenkin elinkeinoelämän tukemiseen ja erilaisten ympäristöarvojen vaalimiseen.

Selvitystyö maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksesta maaseudun näkökulmasta

Kuntaliiton Maaseutupolitiikan INFRA-verkosto on käynnistänyt selvitystyön, joka tuo lainvalmisteluun tietoa maaseudun ja pienten kuntien näkemyksistä. Selvityksen sisältöä kerätään syksyn aikana, jolloin keskustelua käydään maaseutua ja pienten kuntien näkökulmaa edustavan kunnanjohdon, rakennusvalvonnan ja kaavoitustoimen kanssa neljässä eri alueellisessa tilaisuudessa:

• 10.9.2018, Virrat
  • 17.9.2018, Paltamo
  • 24.9.2018, Mikkeli
  • 25.9.2018, Tikkurila, Vantaa

Selvitystyön tulokset julkaistaan uudistukseen keskittyvällä Kuntaliiton verkkosivulla osoitteessa Kuntaliitto.fi / Asiantuntijapalvelut / Yhdyskunnat ja ympäristö / MRL uudistuu - kunnat mukaan! ja Maaseutupolitiikan kotisivuilla osoitteessa https://www.maaseutupolitiikka.fi/materiaalipankki.

Kuntaliitto tulee tekemään koko valmistelun ajan laajasti yhteistyötä kuntien eri toimijoiden kanssa maankäyttö- ja rakennuslain eri teemojen osalta.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!