Muutostukiklinikalla kahden päivän aikana yli 400 osallistujaa – jälkitallenne katsottavissa verkossa

Maakunta- ja sote-uudistuksen muutostukiklinikka kokosi Kuntamarkkinoilla reilut 400 osallistujaa keskiviikkona ja torstaina 12.-13.9.2018. Ohjelmassa oli keskustelua mm. yhteiskunnallisten yritysten ja järjestöjen roolista, maakuntien itsehallinnosta sekä maakuntavaaleista. Verkkosivuillamme ovat nähtävissä klinikan jälkitallenne sekä alustajien diat.

MT_klinikka_yleiso

Yhteiskunnallisista yrityksistä ja järjestöistä käytiin mielenkiintoinen keskustelu Kainuun nuotta ry:n Veli-Matti Karppisen johdolla ja Maaseutupolitiikan neuvoston Eero Kosken johdattelemana. Juuan Markus Hirvonen, Pirkanmaan Jaakko Herrala, SOSTEn Anne Knaapi ja Doktriinin Jorma Niemelä pääsivät heti paneelin alussa vauhtiin puhuessaan yleishyödyllisestä toiminnasta ja liiketoiminnasta. Etenkin maaseutumaisissa kunnissa järjestöt eivät ole vielä valmiita kilpailemaan yritysten kanssa. Yhteiskunnalliset yritykset ja järjestöt, muullakin kuin sote-alalla, tarvitsevat yhteistoimintaa sekä keskenään että kuntien ja maakuntien kanssa pärjätäkseen uudessa tilanteessa.

MT_puhujat1

Vasemmalta Markus Hirvonen, Jaakko Herrala, Anne Knaapi, Jorma Niemelä, Eero Koski ja Veli-Matti Karppinen.

Maakuntien itsehallinnon edellytyksiä kuvasi professori Aimo Ryynänen. Näitä kävivät eri näkökulmista tarkemmin läpi myös Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen sekä Kuntaliiton asiantuntijat. Ryynänen peräsi ihmisten todellisia vaikuttamismahdollisuuksia hyvän elämän varmistamiseksi. Viljanen nosti esiin edustuksellisen demokratian monimuotoistumisen: millaiseksi muodostuu kuntien, maakuntien ja eduskunnan päättäjien vuorovaikutus? ”Yhteistyön pitää olla tosi tiivistä. On vaikea kuvitella sellaista ilmiötä, mihin ei tarvittaisi kuntia mukaan”, hän sanoi.

MT_puhujat2

Professori Aimo Ryynänen ja Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

Maakuntavaaleista saatiin hyvä katsaus ja ohjeistusta vaaleihin valmistautumisesta oikeusministeriön Heini Huotariselta. Kuntaliitto tulee antamaan tietoja mm. ennakkoäänestyspaikoista, maakuntavaltuustojen koosta sekä ehdokasmääristä ja ehdokkaista. Vaalien aikana Kuntaliitto seuraa ennakkoäänestysaktiivisuutta, ja vaalien jälkeen Kuntaliitolta saa tietoja äänestysaktiivisuudesta eri kunnissa sekä valituista maakuntavaltuustoista ja valituista valtuutetuista.

Uudenmaan vaalipiiri on maakuntavaalien suurin. Maakuntajohtaja Ossi Savolainen totesi, että kahden vaalipiirin yhdistyessä maakuntavaltuustoon on vaikeampi päästä kuin eduskuntaan. Esimerkkinä hän kertoi, että ” 20 000 asukkaan kunnasta voi tulla yksi maakuntavaltuutettu vain, jos kaikki äänestämässä käyvät keskittäisivät tälle ehdokkaalle äänensä.”

MT_puhuja3

Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista