Saavutettavuusdirektiivi

Saavutettavuusdirektiivi tutuksi opastavien sisältöjen avulla

Saavutettavuusvaatimukset-uutiskirje

Saavutettavuusdirektiivin (EU-direktiivi julkisen sektorin elinten verkkopalvelujen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta) vaatimusten huomioiminen on kriittisen ajankohtaista. Kuntien on edellytettävä palvelu- ja ohjelmistotuottajilta saavutettavuutta siten, että vaatimukset täyttyvät syyskuuhun 2018 mennessä.

Kuntaliiton oppaat valmistelun tukena

Saavutettavuusdirektiivin tarkoitus on varmistaa, että verkko- ja mobiilisovellusten käyttäminen olisi iän ja terveydentilan tuomista haasteista huolimatta mahdollisimman sujuvaa. Kuntaliitto tarjoaa kunnille opasmateriaalia, jonka avulla vaatimusten täyttämisen suunnittelu ja arviointi on helpompaa.

Valtiovarainministeriöltä ajankohtaista tietoa

Valtiovarainministeriön uusi uutiskirje antaa vastauksia kiperiin kysymyksiin direktiiviä koskien. Ajankohtaisessa Saavutettavuusvaatimukset-katsauksessa valotetaan, keitä direktiivin vaatimukset koskevat, mikä toimeenpanon tarkka aikataulu on ja mistä lisätietoa on saatavilla.

Uutiskirje on suunnattu ennen kaikkea julkisen hallinnon organisaatioille, ja niissä esimerkiksi kehittäjille ja ICT-päätöksiä tekeville henkilöille sekä asiakaspalvelun ja viestinnän asiantuntijoille. Uutiskirje on kaksikielinen.

Tutustu Kuntaliiton saavutettavuus-tietopakettiin

Lisätietoja VM:n uutiskirjeestä

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.