Sähköinen hyvinvointikertomus täydentyy hyvinvoinnin edistämisen indikaattoreilla

Kuntien hyvinvointijohtamisen keskeisin työväline Sähköinen hyvinvointikertomus täydentyy. Työvälineeseen lisätään uusia indikaattoreita loppuvuoden 2018 aikana. Uudet indikaattorit edustavat hyvinvoinnin edistämisen keskeisiä eri toimialoja. Mukaan on tähän mennessä valikoitunut turvallisuuteen ja tapaturmiin sekä kirjastoihin liittyviä indikaattoreita. Liikunnan, rakennetun ympäristön ja kaavoituksen sekä opetustoimen indikaattoreita käsittelevät tarkemmin vielä loppuvuoden aikana kokoontuvat asiantuntijaryhmät.

Uudet indikaattorit täydentävät työvälineessä tällä hetkellä olevaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sotkanet-indikaattoripankista saatavaa tietoa. Indikaattorit on valittu asiantuntija- ja käyttäjäpalautteen pohjalta. Myös muita tärkeitä toimialoja on ollut selvitettävänä, mutta esim. kulttuurin alalta ei ole löydetty kuntakohtaista tietoa tuottavaa indikaattorilähdettä, joka olisi hyödynnettävissä. Kulttuurin ja useiden muiden toimialojen indikaattoreissa on kuitenkin monia sellaisia, joita kunta tai alue voi seurata omatoimisesti keräämällä tietoa ja käyttämällä sitä hyvinvointijohtamisen tukena ja hyvinvointikertomuksen laadinnassa. Indikaattoreita koskevan selvityksen toteuttivat FCG Konsultointi Oy  ja Kuntaliitto.

Sähköinen hyvinvointikertomus -työvälineessä valmiina oleva indikaattoritieto perustuu tilastointiin tai säännöllisillä kyselyillä tehtävään tiedonkeruuseen. Indikaattoreilta edellytetään säännöllistä päivittyvyyttä, mikä mahdollistaa kehityksen seurannan pitkällä aikavälillä. Lisäksi indikaattorien pitää sisältää tietoa kaikista tai lähes kaikista kunnista, jotta hyödynnettävyys olisi mahdollisimman laajaa. Lisäksi työväline sisältää vinkkejä muista indikaattorilähteistä ja indikaattoreista, joista saa tarvittaessa lisätietoa hyvinvointikertomukseen.

Sähköiseen hyvinvointikertomukseen julkaistaan myös päivitys syyskuussa 2018. Päivitys sisältää informatiivisuutta ja visuaalisuutta kohentavia uutuuksia. Lisäksi hyvinvointikertomuksen julkaisuun liittyvä valinnanvara lisääntyy. Uudet ominaisuudet mahdollistavat myös muun muassa indikaattorikohtaisten kuvaustekstien kirjoittamisen ja hyödyntämisen. Sähköiseen hyvinvointikertomukseen pääset tutustumaan osoitteessa www.hyvinvointikertomus.fi. Työvälineen omistaa Kuntaliitto ja sen ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa FCG.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Maria Salenius, Kuntaliitto, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Sirpa Korhonen, johtava asiantuntija, FCG Konsultointi Oy, etunimi.sukunimi@fcg.fi

Jussi Kukkonen, erityisasiantuntija, FCG Konsultointi Oy, etunimi.sukunimi@fcg.fi