#atkpaivat

Sosiaali- ja terveydenhuollon atk-päivillä laaja ajankohtaiskatsaus uusista tietojärjestelmäpalveluista

Atk-päivät 2018 Jyväskylässä

Sosiaali- ja Terveydenhuollon Atk-päivät 22.–23.5.2018, Jyväskylän Paviljongissa, keräsivät ennätyksellisesti yli 1700 hengen asiantuntijajoukon. Päiville olimme yhteistyössä FCG-Koulutuksen sekä oululaisten ja jyväskyläläisten asiantuntijoiden kanssa koonneet laajan kattauksen ajankohtaisista teemoista. Maakunta- ja SOTE-uudistukseen sekä hoitopaikan valinnanvapauteen liittyvä työ on meneillään koko Suomessa. Työn onnistumisessa tietojärjestelmät ovat keskeisessä roolissa. Maakunta- ja SOTE-uudistukseen liittyen uudistetaan lukuisia lakeja, joista yksi tietojenkäsittelyn kannalta keskeisimmistä on Asiakastietolaki. Sen avulla edistetään palveluintegraatiota ja tiedonvaihtoa palveluntuottajien välillä, joka nopeuttaa hoitoprosesseja ja asiakaspalvelua.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään siis laajalla rintamalla, josta Sote Atk-päivillä oli kuudessa rinnakkaissessiossa tarjolla oivallinen kattaus kuultavaa, koettavaa ja nähtävää. EU:n tietosuoja-asetus tuli velvoittavana voimaan 25.5.2018. Meneillään on laajoja sairaalahankkeita, joissa moderni informaatioteknologia on keskeisessä roolissa. Apotti-hankkeessa kehitetyn tietojärjestelmän käyttöönotto alkaa syksyllä ja UNA-hankkeen asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamisyhteistyön ensimmäiset kilpailutukset ovat meneillään. Kansainvälisessä sessiossa saimme kuulla sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmätoteutuksista Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Robotiikan ja keinoälyn hyödyntäminen laajenee kaiken aikaa ja niiden avulla on jo saavutettu merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia hyötyjä. Omassa sessiossa käytiin läpi myös hyvinvointia tukevia uusia innovaatioita. Vaasan kaupunki liittyi toukokuun alussa ensimmäisenä Suomessa sosiaalihuollon asiakastietojen Kanta-arkistoon.

Päivien esitykset on koottu vapaasti hyödynnettäviksi, löydät ne täältä
Päivillä oli myös laaja tietojärjestelmien ja niihin liittyvien palveluiden esittely. Paikalla oli 86 näytteilleasettajaa sekä kymmenen Start-up yritystä.
Ensi vuonna kokoonnumme hieman tavanomaista aikaisemmin, eli 7.– 8.5.2019 Tampere-talossa

Nähdään taas joukolla Tampereella!

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista