Terveydenhuollon valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista perittävät käyttömaksut alenevat

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asetuksen vuonna 2019 perittävistä valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen maksuista. Julkisen terveydenhuollon käyttömaksu vuonna 2019 tulee olemaan 1,684 €/kunnan asukas.

Asetus tulee voimaan 1.1.2019 ja on voimassa yhden vuoden. Kunnallisen terveydenhuollon maksuosuus peritään sairaanhoitopiireiltä, jotka voivat laskuttaa maksun jäsenkunniltaan. Kela laskuttaa sairaanhoitopiirejä kaksi kertaa vuodessa.

Maksuilla katetaan Kelan toteuttamista terveydenhuollon valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista (Kanta-palvelut) aiheutuvat käyttökustannukset. Kanta-palveluun sisältyvät sähköisen lääkemääräyksen palvelut, potilastietojen valtakunnallinen sähköinen arkisto, omien tietojen katseluyhteys ja potilaan tiedonhallintapalvelut. Kanta-palveluista vastaavat Kela ja Väestörekisterikeskus siihen liittyvien varmennepalvelujen osalta.

Sähköisestä lääkemääräyksestä on peritty käyttömaksuja julkiselta terveydenhuollolta vuodesta 2013 lähtien. Sähköisen potilastiedon arkiston käyttömaksuja alettiin periä julkiselta terveydenhuollolta vuonna 2014. Tänä vuonna kunnilta peritty maksu on ollut 2,133 €/kunnan asukas, joten ensi vuodeksi kuntien maksut alenevat 0,449 €/asukas. Maksujen alentuminen johtuu siitä, että viime vuosien käyttökustannukset eivät ole toteutuneet enna-koidussa määrin ja ylimääräisesti perityt kustannukset hyvitetään ensi vuoden maksuissa.

Maksut perustuvat sähköisestä lääkemääräyksestä annettuun lakiin (61/2007) sekä lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007).  Kanta-palvelujen käyttömaksuja peritään julkisen tervey-denhuollon lisäksi apteekeilta sähköisen lääkemääräyksen käytöstä, yksityiseltä terveydenhuollolta sähköisen lääke-määräyksen ja arkiston käytöstä sekä valtiolta sen ylläpitämien terveydenhuollon toimintayksiköiden osalta.

Kuntaliitto on esittänyt, että Kanta-palvelujen kustannukset katettaisiin valtion pysyväisrahoituksella, koska kyse on lakisääteisestä kansallisesta palvelusta.
Asetus on eduskunnassa vahvistettavana ja julkaistaan piakkoin.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.