Tietosuojan yhteishanke koko julkishallinnon yhteinen ponnistus

Ryhmäkuva

Päätösseminaari Balderin talossa

Juhlimme 4. joulukuuta 2018 Juhta/VAHTI tietosuojahankkeen päätösseminaaria. Takana oli yli 2 vuotta kestänyt hanke, minkä tavoitteena oli tukea julkishallinnon organisaatioita EU:n tietosuoja-asetuksen haltuunottamisessa. Hankkeessa tuotettiin tietosuoja ja -turva-aiheisia videoita, suoria videolähetyksiä, podcasteja, järjestettiin työpajoja, julkaistiin iso määrä erilaisia työkaluja, kirjoituksia ja jaettiin hyviä käytänteitä. Marraskuussa olimme mukana toteuttamassa myös TAISTO18 harjoitusta.  Siinä harjoiteltiin henkilötietojen tietoturvaloukkauksiin liittyviä  toimintatapoja ja ohjeistuksia, mitä oli kahden vuoden aikana tehty. Työpajoja järjestettiin yhteensä 18 kappaletta ja niissä käsiteltiin laajasti tietosuojaan, -turvaan, riskienhallintaan ja jatkuvuuden hallintaan liittyviä asioita. Erityinen helmi hankkeessamme oli extra työpaja nro 19, mikä järjestettiin yhdessä Hiidenkiven peruskoulun 9-luokan oppilaiden, Mannerheimin lastensuojeluliitto ry:n, Pelastakaa lapset ry:n ja Unicef ry:n kanssa. Opimme nuorilta paljon siitä, miten tietosuojasta ja -turvasta tulisi heille kertoa.

Menestystä ilmassa

Hanke oli menestyksellinen; videoita katsottiin yli 600.000 silmäparin verran, työpajoihin osallistui paikan päällä yli 1200 asiantuntijaa, mukana hankkeessa yli 300 julkishallinnon organisaatiota, työpajojen verkkolähetyksiä seurasi yli 10.000 eri IP-osoitetta, luentoja piti yli 70 eri alan asiantuntijaa niin julkis- kuin yksityisektorilta. Lisäksi palautteet sekä videoista että työpajoista olivat huikeita, keskiarvo lähenteli neljää ja jopa yli sen.

Hankkeen onnistumisen avaimet oli tähtiin kirjoitettu. EU:n yleinen tietosuoja-asetus oli laajasti esillä mediassa ja siitä käytiin keskustelua koko Euroopan alueella. Tiettyjä ylilyöntejäkin keskusteluun liittyi, mutta se lisäsi vain ihmisten tiedonjanoa oikean tiedon lähteelle. Tietosuojan ympärillä oli jo valmiiksi sitä kuuluisaa hyvää pöhinää. Sen lisäksi hanketta vietiin eteenpäin yhdessä tavoitteellisesti, eri asiantuntijoiden osaamista hyödyntäen ja mikä tärkeintä koko hankkeen ajan pidimme yllä hulvatonta meininkiä ja iloista mieltä.  Kanssaihmisiä kunnioittamalla ja arvostamalla saadaan aikaan huikeita tuloksia.

Päätöseminaari -kiitosten aika

Päätösseminaarissa palkitsemme tietosuojaa ja -turvaa eteenpäin vieneitä ja osaamistaan jakaneita henkilöitä ja organisaatioita. Yksilötunnustuksen saivat Raila Brummer Kelasta, Ari Andreasson Tampereen kaupungilta ja Pyry Heikkinen Tullista. Organisaatioista palkinnon saivat ja perustelut, suluissa palkinnon vastaanottaja, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tietotilinpäätöksestä (Leila Hanhela-Lappeteläinen), Helsingin kaupunki yleisestä tietosuojan ja -turvan kehittämisestä (Aaro Hallikainen), Itä-Suomen yliopisto tietosuoja-asian edistämisestä (Helena Eronen) sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri tietoturva ja erityisesti TAISTO18 harjoitukseen osallistumisesta (Jenni Siermala). Kuvassa lisäksi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio ja ICT-johtaja, ylijohtaja Anna-Maija Karjalainen valtiovarainministeriöstä sekä Tuula Seppo Kuntaliitosta ja Kimmo Rousku väestörekisterikeskuksesta.

Lämmin kiitos Juhtalle siitä, että sain kunnian toimia Juhta asiantuntijaryhmä tietoturva- tietosuoja- varautuminen puheenjohtajana ja viedä eteenpäin tätä hanketta yhdessä VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rouskun kanssa. Kiitos myös omalle Juhta asiantuntijaryhmälleni heittäytymisestä ja osaamisenne jakamisesta sekä VAHTI toiminnassa mukana oleville. Kiitos kaikesta siitä palautteesta ja kommenteista, mitä olemme matkan varrella saaneet. Erityiskiitos tietosuojavaltuutetun toimistolle ja tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniolle. He ovat olleet toimintamme tukeva kivijalka ja tiedon lähde. Lopuksi kiitos Kuntaliitolle ja työkavereilleni, näiden kolmen vuoden aikana olen oppinut paljon.

PS. Tasavallan presidentti on hyväksynyt kansallisen tietosuojalain, mikä astuu voimaan 1.1.2019.

Jollet vielä tiedä, niin hankkeemme materiaalit löytyvät, myös päätösseminaarin materiaali

ja videot https://arjentietosuoja.fi/fi/#/front

Työni jatkuu osaltani tietosuojan ja tietoturvan ja koko tiedonhallinnan kehittämisessä. Hallituksen esitys tiedonhallintalaiksi on lähetetty eduskuntaan 5.12. 2018

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin