Kuntaliitto kartoittaa Kuntapulssilla kuntien näkemyksiä yrittäjyysstrategiasta:

Tulisiko kuntien vetäytyä markkinoilta?

Selvityshenkilöt Jussi Järventaus ja Henrietta Kekäläinen ovat laatineet elinkeinoministeri Mika Lintilän asettamana ehdotuksen ensimmäiseksi kansalliseksi yrittäjyysstrategiaksi. Ehdotus yrittäjyysstrategiaksi julkistettiin 3.10.2018, ja siihen voi tutustua osoitteessa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161072/TEMjul_27_2018_Uudistuva_tyo.pdf

Yrittäjyysstrategia sisältää 42 ehdotusta, joista osa on kuntia koskevia.  Ehdotusten voi arvella ainakin osittain muodostavan pohjaa seuraavan hallituksen hallitusohjelmalle. Keskeisin kuntia koskeva ehdotus liittyy kuntaomisteisiin yhtiöihin.

Ehdotuksen mukaan kunnat alkavat järjestelmällisesti vetäytyä markkinoilta, joilla on tai joille voi syntyä riittävän kilpailun tuomaa yksityistä tarjontaa. Markkinapuute katsottaisiin olevan voimassa ainoastaan, jos yksityistä tarjontaa ei ole eikä sellaista myöskään voisi syntyä. Ehdotuksen mukaan riittävää ei siis olisi se, että tarjontaa ei ole nykytilanteessa, sillä tarjonnan puute saattaa riippua vaikutettavista seikoista, kuten juuri julkisen sektorin oman toiminnan hallitsevasta asemasta.

Jo nyt kuntalaissa on säädetty kunnan toimimisesta kilpailutilanteessa markkinoilla niin, että vääristynyttä kilpailua ja kokonaisuudelle haitallista markkinoiden kehittymisen estettä ei muodostu (ns. yhtiöittämisvelvollisuus). Yrittäjyysstrategiassa tehty ehdotus perustuu näkemykseen, että kuntalain sääntely ei ole riittävää. Esitetty muutos olisi kuntien kannalta merkittävä.

Suomen Kuntaliitto toteuttaa viikoilla 44 ja 45 Kuntapulssi-kyselyn, jossa luodataan kuntien edustajien mielipiteitä asiasta. Kuntapulssi on nopea kysely, jolla Kuntaliitto pyrkii saamaan jäsen- ja asiakaskentän näkemykset entistä nopeammin edunvalvonnan ja palvelujenkehittämisen tueksi.

Kyselyllä kartoitetaan muun muassa näkemyksiä siitä, onko kunta omistajana sellaisissa yrityksissä, jotka voivat haitata yksityistä yritystoimintaa tai kilpailua.  Toisaalta kysytään kuntaomisteisten yhtiöiden tehtävistä ja siitä, miten ne mahdollisesti toimivat kunnan tai alueen hyödyksi.

Kuntapulssi