Uusi julkaisu: Korruptio ja eettisyys kunnassa

Korruptiojulkaisun kansikuva.

Suomalainen korruptio on ollut tänä syksynä näkyvästi esillä mediassa. On kerrottu, että Suomessa on raskaan luokan korruptio- ja lahjontarikoksia kohtuullisen vähän moniin muihin maihin verrattuna mutta Suomikaan ei ole korruptiosta vapaa maa. Suomessa esiintyvälle korruptiolle on usein ominaista se, että toimitaan muodollisesti lain mukaan mutta silti epäeettisesti.

Eettiset ohjeistukset ovat kunnissa edelleen harvinaisia. Kuntaliitolta on ilmestynyt uusi julkaisu Korruptio ja eettisyys kunnassa, jonka myötä Kuntaliitto toivoo eettisten ohjeiden yleistyvän ja keskustelun yhteisistä arvoista ja päätöksenteon pelisäännöistä lisääntyvän. Julkaisun on kirjoittanut Kuntaliiton korruption vastaista työryhmää vetävä lakimies Saija Haapalehto.

Julkaisussa kerrotaan korruptiosta käsitteenä ja korruption ilmenemisestä kuntasektorilla, käydään läpi kunnan valvontajärjestelmää sekä tuodaan esiin kunnallishallinnon perusarvot ja niistä johdetut kunnallisen päätöksenteon periaatteet. Korruptio ja eettisyys kunnassa toimii myös oppaana, jonka avulla organisaatio voi luoda omat eettiset ohjeensa ja tutustua aiheeseen laajemmin.

Julkaisu on tarkoitettu kuntien ja kuntayhtymien henkilöstön sekä luottamushenkilöiden käyttöön, mutta ohjeet soveltuvat useimmiten myös muihin kunnan palveluksessa oleviin henkilöihin.

Korruptio ja eettisyys kunnassa on ladattavissa maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta. Julkaisu ilmestyy myöhemmin myös ruotsinkielisenä.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.