Uusi julkaisu: Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset

Puheenjohtajan nuija ja kokouspapereita.

Luottamushenkilö on kuntalain mukaan erottamaton. Luottamushenkilö toimii kuitenkin virkavastuulla, ja häneen sovelletaan rikoslain virkarikoksia koskevia säännöksiä. Jos luottamushenkilön epäillään luottamustoimessaan syyllistyneen rikokseen tai menetelleen muuten velvollisuuksiensa vastaisesti, hänet voidaan tutkimuksen tai oikeudenkäynnin ajaksi pidättää toimestaan. Vastaavalla tavalla voidaan menetellä myös, jos luottamushenkilö on asetettu syytteeseen muusta kuin virkarikoksesta.

Edellä olevat usein ainutkertaiset tilanteet ovat herättäneet kunnissa kysymyksiä, joita Kuntaliiton uudessa julkaisussa Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset pyritään avaamaan. Julkaisussa käydään muun muassa läpi seikkoja, joita tulee ottaa huomioon, kun luottamushenkilön pidättämistä valmistellaan ja siitä päätetään.

Luottamushenkilön virheellinen ja rikollinen menettely ja sen seuraukset on ladattavissa maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta osoitteesta http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3503

Tutustu myös näihin verkkojulkaisuihin

Tagit
Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
hallintolakimiehet

Vastuualueet

Palvelemme muun muassa kuntien hallintoon ja johtamisjärjestelmään, päätöksentekoon ja hallintomenettelyyn sekä julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry