Viestinnän tärppejä ja tapaamisia Kuntamarkkinoilla

Kuntamarkkinat

Viestinnän ja markkinoinnin tuoreimpia tärppejä ja kollegojen tapaamisia tarjottiin Kuntamarkkinoilla syyskuussa. Piiriverkoston Paikallismarkkinointia: miten, miksi ja kuka? -seminaarissa ja Kuntaliiton Viestintä uuden edessä -seminaarissa kuultiin muun muassa kokemuksia brändiuudistuksesta sekä kaupungin ja maakunnan välisestä yhteistyöstä.

Piiriverkoston seminaarissa Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio kertoi paikallismarkkinoinnista ja rohkaisi kuntia tekemään markkinoinnista oman näköistä. Laitilan kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen avasi puolestaan kaupunginjohtajan viestintäroolia erityisesti sosiaalisessa mediassa.

- Kuntajohtaja on kaupungin kasvot ja ilmiö, itsekin sosiaalisessa mediassa aktiivinen Luukkonen kiteyttää.

Brändi asukkaiden avulla

Viestintäseminaarissa Porin kaupungin viestintäpäällikkö Salla Rajala kertoi kaupungin palkitusta ja laajasti huomiota herättäneestä brändiuudistuksesta. Porin uudistus toteutettiin dataohjattuna ja osallistavana prosessina, jossa olivat mukana niin kaupungin työntekijät kuin asukkaatkin.

- Lopulta Porin uusi brändi syntyi lähes 5500 ihmisen tuottaman datan pohjalta. Brändiä on myös tuotteistettu, jotta se jalkautuisi katukuvaan. Uusimpana tuotteena lanseerasimme Eau de Pori -hajuveden, Rajala kertoo.

Sote-viestintää yhteistyössä

Kuntaliiton tiedotuspäällikkö Pi Krogell-Magni avasi maakuntavaaleihin valmistautumiseen liittyvää viestintää ja mediassa aiheesta käytyä keskustelua. Sote- ja maakuntauudistukseen liittyvistä teemoista olivat puhumassa myös Jyväskylän kaupungin viestintäjohtaja Helinä Mäenpää ja Keski-Suomi 2020 -projektin viestinnän ja osallisuuden vastuuvalmistelija Emmi Hyvönen, jotka kertoivat maakunnan ja kaupungin välisestä onnistuneesta yhteistyöstä valmisteluun liittyen.

- Viestinnän yhteistavoite on tehdä uudistuksesta ymmärrettävää asukkaille. Viestimme kuntiin onkin, että strategista viestintää ja palveluviestintää kannattaa suunnitella yhdessä, Mäenpää ja Hyvönen muistuttavat.

Seminaarin lopuksi Kuntaliiton erityisasiantuntija Jari Seppälä esitteli vielä tuoretta Viestinnän hankintaopasta, johon pääset tutustumaan tästä.

Seminaarien materiaalia:

Piiriseminaari: https://www.kuntaliitto.fi/tapahtumat/2018/paikallismarkkinointia-miksi-miten-kuka

Viestintäseminaari: https://www.kuntaliitto.fi/tapahtumat/2018/viestinta-uuden-edessa

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.