Vuosi aikaa laittaa hajajätevesiasiat kuntoon herkillä alueilla!

Ympäristönsuojelulaissa määritelty siirtymäaika jätevesijärjestelmien kunnostamiselle päättyy 31.10.2019. Määräaika koskee erityisen herkkiä alueita, joita ovat luokitellut pohjavesialueet sekä 100 metrin vyöhyke vesistöistä. Vesistöiksi lasketaan järvien lisäksi lammet, joet ja purot sekä keinotekoiset vesialueet kuten tekojärvet ja kanavat. Erityisen herkkien alueiden ulkopuolella jätevesijärjestelmät tulee kunnostaa viimeistään muiden isojen remonttien yhteydessä.

Ruuhkautumisten välttämiseksi järjestelmän päivittämistä ei kannata jättää määräajan loppuun, vaan nyt on hyvä aika ryhtyä toimiin. Lähtökohta jätevesijärjestelmän korjaamiselle on pätevän suunnittelijan laatima suunnitelma. Lupa järjestelmän korjaamiselle haetaan kunnan rakennusvalvonnasta. Jätevesijärjestelmää käytetään luvan yhteydessä esitettävän ja hyväksytyn käyttö- ja huoltosuunnitelman mukaisesti. Jätevesien käsittelyä valvoo kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Paikallisten olosuhteiden huomioon ottamiseksi kunnat voivat antaa koko kuntaa tai joitain sen alueita koskevia määräyksiä jätevesien käsittelystä täydentämään valtakunnallista lainsäädäntöä. Määräyksiä voidaan antaa esimerkiksi suojaetäisyyksistä tai tiukemmista käsittelyvaatimuksista. Määräyksiä voi löytyä kunnan ympäristönsuojelumääräyksistä ja rakennusjärjestyksestä sekä jätehuolto- ja terveydensuojelumääräyksistä. Kuntakohtaisia vaatimuksia voi tiedustella kunnan ympäristönsuojelu- tai rakennusvalvontaviranomaisilta. Neuvontaa jätevesiasioissa tarjoavat kuntien lisäksi alueelliset neuvontaorganisaatiot.

Lisätietoa:

Miira Riipinen

Etunimi
Miira
Sukunimi
Riipinen
ympäristöpäällikkö

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kuntien ympäristöhallinnon kehittäminen ja seuranta
  • Kuntien ympäristönsuojelun edistäminen
  • Vesien- ja luonnonsuojelu