Opetus- ja kulttuuriministeriön hanke

Yläkoululaisten puhelimiin tulossa Harrastuspassi

kuvataide

Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hankkeen, jossa kaikille yläkoululaisille suunnitellaan uusi, valtakunnallinen Harrastuspassi. Tavoitteena on, että ensi vuonna nuori voisi ladata mobiilisovelluksena toimivan Harrastuspassin omaan älypuhelimeensa.

- Kyseessä on uudenlainen tapa tukea ja edistää yläkoululaisten harrastamista. Harrastuspassilla nuori voi kohtuuhintaisesti tai jopa maksutta päästä esimerkiksi uimahalliin, kuntosalille, harrastamaan valokuvausta tai muihin liikunta-, kulttuuri- ja nuorisopalveluihin. Harrastuspassi mahdollistaa myös eri liikuntalajien ja kulttuuriharrastusten kokeilemisen sekä vierailuja myös esimerkiksi museoihin, elokuviin tai vaikkapa jääkiekko-otteluun”, kertoo eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho.

- Harrastuspassin tarkoituksena on edistää mahdollisuuksien tasa-arvoa: harrastamisen lähtökohtana ovat nuorten omat kiinnostuksen kohteet ja ajankäyttö, eikä perheen taloudellinen tilanne saa aiheuttaa estettä nuoren harrastamiselle, ministeri Terho kiteyttää.

Harrastuspassiin voivat kunnat, yritykset, säätiöt, sosiaalitoimi ja yhdistykset ladata nuorille maksuttomia harrastusten kokeilukertoja, harrastuksia ja pääsylippuja. Porin nuorisopasseista saadut hyvät kokemukset ovat valtakunnallisen hankkeen taustalla. Harrastamisen edistäminen on hyvä keino ehkäistä nuorten syrjäytymistä, vahvistaa kaverisuhteita ja nuorten itsetuntoa. Harrastuspassi on osa hallituksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toimenpiteitä ja ministeriöiden NEET-yhteistyötä.

Lue lisää opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteesta:

Yhteistyökumppani Helsingin kaupungin uutinen asiasta:

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit