Christina Gestrin aloittaa erityisasiantuntijana lokakuussa

gestrin

Christina Gestrin on valittu Suomen Kuntaliittoon erityisasiantuntijaksi tarjoamaan räätälöityä tukea ruotsinkielisille ja kaksikielisille kunnille ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Hän vastaa myös ruotsinkielisten ja kaksikielisten kuntien ja Kuntaliiton välisen yhteistyön kehittämisestä.

Veteraanipoliitikko Gestrin on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri, ja hän on erikoistunut ympäristökysymyksiin.

– Kiinnostuin tästä tehtävästä, koska koen rannikkokuntien kestävän kehityksen tärkeäksi. Tulen myös työskentelemään perinteisen edunvalvonnan parissa, josta minulla on pitkä kokemus poliittisella urallani. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu tärkeältä keskittyä kestävän kehityksen teemoihin.

Gestrin toivoo yhteistyötä ja ajatustenvaihtoa ruotsin- ja kaksikielisten kuntien kanssa tuodakseen esiin ympäristöön, ilmastoon ja Itämereen liittyviä kysymyksiä. Näin voidaan miettiä, miten asioita voidaan tehdä paremmin ja tehokkaammin yhdessä.

Kuntaliiton ruotsinkielisten ja kansainvälisten asioiden johtaja Ida Sulin iloitsee, että yksikön ruotsinkielinen tiimi saa näin vahvistusta kestävän kehityksen osaamiseen.

—Gestrin tuntee Suomen ruotsinkielisen alueen kuin omat taskunsa, ja hänellä on lisäksi laajaa kokemusta sekä edunvalvonnasta että kehitystyöstä. Christina Gestrin tulee olemaan tärkeä vahvistus liiton asiantuntijatyöhön.

Gestrin aloittaa tehtävässään lokakuussa. Hän tulee Kuntaliittoon Uudenmaan liitosta, jossa hän on selvittänyt sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyen, kuinka ruotsinkielinen hoito tulee järjestää. Hän on toiminut kansanedustajana, Pohjoismaiden neuvoston jäsenenä, RKP:n varapuheenjohtajana ja Folktinget-järjestön puheenjohtajana. Gestrin on ollut Espoon kaupunginvaltuuston jäsen vuodesta 2000.