Digiä, turvallisuutta ja muuta maaseutuasiaa Kuntamarkkinoilla 2019

Tänäkin vuonna Kuntamarkkinoilla puhutaan paljon maaseutuasiaa! Keskiviikon ja torstain seminaareissa keskusteluun nousevat ajankohtaiset aiheet digitalisaatioon, vastuullisiin kuljetushankintoihin ja turvallisuuteen liittyen.

Mistä vastuulliset kuljetuspalveluhankinnat muodostuvat ja mitä ne edellyttävät? Miten alueen elinvoimaa voidaan vahvistaa kuljetuspalveluhankintojen osalta? Onko kuljetusten yhdistäminen mahdollista?

Vastuulliset kuljetuspalvelut maaseudulla, Keskiviikko 11.9. klo 16.00-16.45,

Torstaina keskustellaan maaseudun turvallisuudesta, työn murroksesta sekä digitalisaatiosta.

Mikä on paikallistason rooli ja merkitys turvallisuuden ylläpitämisessä ja edistämisessä? Miten tämä korostuu häiriötilanteisiin varautumisessa maaseudun kunnissa ja kylissä? Tule kuulemaan ja keskustelemaan yhteisöllisestä turvallisuussuunnittelusta ja sen asukkaiden kokonaisturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä!

Turvallisuutta ja varautumista maaseudulla Torstai 12.9 10.00-10.45)

Työn murros koskettaa kaiken kokoisia kuntia. Miten yritysten ja oppilaitosten kumppanuus tuo kilpailuetua yrityksille ja polkuja työhön nuorille? Miten paikkariippumattomat verkkotyöpajat tarjoavat nuorille palveluita maaseudulla? Keskustelussa esimerkkejä tulevaisuuden toimintamalleista ja ratkaisuista

Työn murros - nuorten uudet polut työhön ja yrittäjyyteen maaseudulla Torstai 12.9 klo 12.00-12.45

Digitalisaation hyödyistä ja haasteista keskustellaan kahdessa miniseminaarissamme torstaina. Miten toteutetaan onnistunut valokuituhanke? Maaseudun INFRA -verkoston laajakaistaselvitys on koonnut kokemuksia investointihankkeista eri puolilta maata. Tule kuulemaan selvityksen tuloksia sekä paneelikeskustelua valokuituinvestointien kehittämisestä ja rahoituksesta.

Laajakaistayhteydet maaseudulla - keskustelua vaihtoehdoista Torstai 12.9 A3.6 klo 10.00-10.45

Keskustelu maaseudun digitalisaatiosta jatkuu pohdinnalla digitaalisten palvelujen tilanteesta ja käytettävyydestä pienissä kunnissa. Mitä haasteita ja mahdollisuuksia on tunnistettu? Mikä merkitys digitalisaatiolla on kunnille ja kuntalaisille?

Digi pienissä kunnissa ja maaseudulla Torstai 12.9 A3.6 klo 11.00-11.45