OECD:n innovaatiokonferenssi Innovation in Government: Steps, Leaps and Bounds

Kansainvälisiä innovaatiouutisia

Marraskuussa OECD:n Observatory of Public Sector Innovation (OPSI) - innovaatioyksikkö järjesti  Pariisissa 3. Julkisen sektorin innovaatiokonfrenssin "Innovation in Government: Steps, Leaps and Bounds". Konferenssiin osallistui 10 suomalaista innovaatiotoimijaa eri organisaatioista.

Konferenssin kiinnostavinta antia olivat:

• OECD:n/OPSI:n tutkimustyössä innovaatiomalli (Innovation Facets Model), jonka avulla voidaan tunnistaa neljän tyyppisiä innovaatioita ja johtaa monitahoista innovaatioportfoliota. Malli jaottelee innovaatiotoiminnan neljään elementtiin (tehostavaan, tehtäväkeskeiseen, mukautuvaan ja ennakoivaan) sen mukaan, miten johdettua toiminta on tai miten epävarma innovaatioprosessi on. Mallin esittelyvideo (englanninkielinen 3:07 min) ja linkki mallin englanninkieliseen esittelyyn OPSI:n sivuilla
  • OPSI:n metatyökalu (Toolkit Navigator), jonka avulla innovoijat voivat helposti hakea ja hyödyntää lukuisia olemassa olevia työkaluja, joita julkinen, yksityinen, akateeminen tai kolmas sektori on luonut. Työkalun englanninkielinen esittelyvideo (2:21 min)
  • Kanada-maaraportti (Canada review) Kanadan innovaatiosysteemistä ja kolme  vaihtoehtoista skenaarioita sen kehittämiseen. Raportin englanninkielinen versio Kanada-raportti
  • Luonnos OECD:n Julkisen sektorin innovaatiojulistuksesta (a Draft Declaration on Public Sector Innovation), joka on julkisessa kuulemisessa helmikuun 22. päivään 2019 saakka. Tutustu julistukseen ja kommentoi sen suomenkielisen versiota lausuntopalvelu.fi -palvelussa (18.2. mennessä) tai englanniksi suoraan OECD:n Madisonissa (22.2. mennessä).
Tuula Jäppinen

Etunimi