Kehitysyhteistyöhankkeiden rahoitushaku käynnistyy tammikuussa

Ulkoministeriö avaa 31.1.2020 rahoitushakukierroksen suomalaisten kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyöhankkeille vuosille 2021-2024. Aiemmasta käytännöstä poiketen kunnat voivat hakea tukea kansalaisjärjestöjen kumppaneina, mutta eivät ensisijaisina hakijoina.

Hanketukea voivat hakea suomalaiset kansalaisjärjestöt, joilla on kumppani tai kumppaneita OECD:n kehitysapukomitean määrittelemissä julkisen kehitysavun vastaanottajamaissa.

- Viime vuosina kunnat ovat hakeneet kehitysyhteistyörahoitusta verrattain vähän. Jatkossa Kuntaliitto haluaa yhteistyössä ulkoministeriö kanssa kehittää rahoitusmallia yhä paremmin kuntia palvelevaksi, kertoo erityisasiantuntija Laura Parsama.

Kansalaisjärjestöjen hanketuki on osa Suomen kehitysyhteistyön kokonaisuutta. Tuettavien hankkeiden tulee olla linjassa YK:n kestävän kehityksen ohjelman Agenda 2030:n, Suomen kehityspoliittisten tavoitteiden ja kehityspoliittisen kansalaisyhteiskuntalinjauksen (2017) kanssa. Hanketukikierroksella korostetaan paikallisen kumppanin omistajuutta, kansalaisyhteiskunnan vahvistamista sekä monitoimijayhteistyötä.

Tarkemmat tiedot vuoden 2020 hakukierroksesta julkaistaan ulkoministeriön verkkosivuilla.

Onko sinulla kokemuksia tai kehittämisajatuksia liittyen kuntien kehitysyhteistyöhön? Voit olla yhteydessä erityisasiantuntija Laura Parsamaan, p. 050 478 2170, laura.parsama@kuntaliitto.fi