Kohti vaikuttavaa omistajaohjausta ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillinen koulutus on tärkeässä roolissa alueen elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin edistämisessä – kunta omistajana ohjaa tätä työtä asettamalla niihin liittyviä tavoitteita. Juuri julkaistussa ”Ammatillinen koulutus, mainettaan parempi – Kuntien omistajaohjaus ammatillisessa koulutuksessa” -oppaassa pureudutaan ammatillisen koulutuksen omistajaohjauksen erityispiirteisiin.

Julkaisussa kootaan yhteen omistajaohjauksen raameja ja kuvataan ammatillisen koulutuksen toimintaympäristöä. Tärkeässä osassa ovat erilaiset tapausesimerkit, joissa esitellään omistajaohjausta erilaisten omistus- ja äänivaltasuhteiden ja paikallisten olosuhteiden monimuotoisuuden sekä toiminnallisten omistajaohjauksen ratkaisujen näkökulmasta.

Julkaisu on osa Suomen Kuntaliiton ja FCG Konsultointi Oy:n yhdessä vuosina 2016–2018 toteuttamaa Ammatillisen koulutuksen omistajaohjausprojektia (OMA), joka käynnistettiin ammatillisen koulutuksen reformin valmisteluvaiheessa. Projektissa oli mukana 38 eri kokoista kuntaa ja 13 koulutusorganisaatiota kattavasti maan eri puolilta.

Omaseminaari

Ammatillisen koulutuksen omistajaohjauksen verkostoprojektin päätösseminaari järjestettiin Kuntatalolla 24.1.2019.

Ammatillinen koulutus – mainettaan parempi. Kuntien omistajaohjaus ammatillisessa koulutuksessa -julkaisu ladattavissa Kuntaliiton verkkokaupassa