Uusittu, ajankohtainen opas

Kunnan ja seurakunnan yhteistyön malleja

Jättimäisistä kunta-alan muutoksista selvitään vahvistamalla kumppanuuksia ja verkostoja. Kunnan ja seurakunnan toimintaympäristö on edelleen pääosin yhteinen. Yhteistyön tueksi on ilmestynyt Kuntaliiton ja Kirkkohallituksen yhteinen opas ”Kunta ja seurakunta paikallisen hyvinvoinnin edistäjinä”.
Julkaisussa käydään läpi kunnan ja seurakunnan yhteistyötä vuoden 2018 tilanteessa ja esitetään käytännön toimenpiteitä tulevaisuuden haasteiden edessä. Kunnan roolissa korostuu yhteisöllisyyden rakentaminen ja vuorovaikutuksen edistäminen. Seurakunta on luonteva kumppani monella tasolla, kasvatuksesta tilojen käyttöön ja turismiin.
Oppaassa on esimerkkejä hyvistä käytännöistä eri puolilta maata ja eri toimialoilta.  Sitä käytetään muun muassa toimikautensa aloittavien kirkkovaltuustojen koulutuksessa.
Oppaan voi tilata painettuna tai ladata maksutta sähköisenä Kuntaliiton verkkokaupasta. Opas on ilmestynyt vain suomenkielisenä.