Kuntakentän näkemyksiä maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen

Kuntaliitto selvitti vuoden 2018 aikana kuntakentän näkemyksiä maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen pohjaksi. Selvitys toteutettiin ryhmähaastatteluin ja keskustelutilaisuuksin. Tilaisuuksiin osallistui etenkin teknisen toimialan johtajia ja asiantuntijoita: kaavoittajia, maapolitiikan ja kuntatekniikan asiantuntijoita sekä rakennustarkastajia. Joissakin tilaisuuksissa mukana oli myös kunnanjohtajia ja luottamushenkilöitä. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä n. 270 henkilöä 135 kunnasta.

Ryhmähaastatteluissa ja keskusteluissa pohdittiin, mikä nykyisessä lainsäädännössä on hyvää ja mikä kaipaa kehittämistä. Erityisesti paneuduttiin eri toimijoiden, valtion, maakuntatason ja kuntien rooliin ja tehtäviin alueidenkäytön suunnittelussa ja rakentamisen ohjauksessa. Kaavoituksen lisäksi puhuttiin maapolitiikasta, kiinteistötehtävistä ja kuntatekniikan suunnittelusta sekä rakennusvalvonnasta ja lupajärjestelmästä.

Ryhmähaastattelujen ja keskustelujen tulokset koottu MRL-kuntaklinikat - koosteeseen.

Anne Jarva

Etunimi